تجارت بین الملل

ترکیه – دروازه طلایی تجارت

ترکیه دروازه طلایی تجارت

 

کشور ترکیه یکی از همسایگان شمال غربی ایران است و در سال های اخیر رشد اقتصادی بسیار خوبی را تجربه کرده است.  کشوری واقع در شمال آسیای غربی است که همواره بعنوان گذرگاه اصلی اروپا و آسیا شناخته می شود. این کشور با قرارگیری در جوار دریای سیاه، مرمره، مدیترانه و دریای اژه یکی از مهم ترین کشورهای منطقه خاورمیانه است. ترکیه دارای اقلیم مرطوب و کوهستانی است و اغلب جمعیت آن را اقوام ترک و کرد تشکیل می دهند.

همسایگی با کشورهای اروپایی و آسیایی توام با هم و دسترسی به آب های آزاد، این کشور را در موقیت بسیار مناسبی برای ارتباط دو قاره آسیا و اروپا قرار داده است. بخش اصلی اقتصاد ترکیه متعلق به صنعت توریست و گردشگری است. همچنین؛ به واسطه دارا بودن قرابت های تاریخی و فرهنگی با مردم ایران، این کشور از اصلی ترین مقاصد سفرهای ایرانیان محسوب می شود. در طی چندین سال گذشته؛ ترکیه با فراهم آوردن بستر لازم، بخش سرمایه گذاری خارجی خرید مسکن را به خوبی تقویت کرده است.

صنعت گردشگری در ترکیه بسیار توانمند است و سالانه افراد زیادی به این کشور سفر می کنند، همین موضوع سبب نیاز ترکیه به انواع مواد غذایی با کیفیت بسیار بالا شده است، در نتیجه بازار صادرات انواع اقلام خوراکی به ترکیه بسیار داغ شده است. ترکیه یکی از کشورهای هدف برای صادرات ایران می باشد و سالانه مقادیر قابل توجهی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی به این کشور صادر می شود. البته کشور ترکیه در زمینه های صادراتی انواع محصولات ماند کشمش، پسته و غیره نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است و انواع کالا را به کشورهای دیگر صادر می کند.

 

ترکیه دروازه طلایی تجارت

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  تجارت با عراق – اطلاعات اولیه

 

اقتصاد ترکیه

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد؛ بخش عمده ای از اقتصاد ترکیه وابسته به صنعت گردشگری این کشور است. ترکیه علیرغم دارا بودن ذخایر نفتی و طبیعی، اما با توسعه صنعت خودروسازی، کشتی سازی، کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی، رشد قابل توجهی را در اقتصاد بدست آورده است. طبق آمارهای رسمی؛ کشور ترکیه به لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی در جهان، در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

با نظارت دولت ترکیه بر نظام اقتصادی کشور و بخش خصوصی، هم اکنون شرکت ها و کارخانه های بزرگی در این کشور فعالیت می کنند که از صادرکنندگان اصلی کالا به اروپا هستند. صادرات خودروی ملی، قطعات کشتی، لوازم خانگی و سایر تجهیزات برقی از ترکیه به سایر کشورهای جهان صادر می شوند.

هم اکنون؛ صنعت این کشور در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نفوذ کرده است، به طوری که پس از آلمان، انگلیس و ایتالیا، کشورهای ایران و عراق از مهم ترین مقاصد کالاهای ترکی به شمار می روند. ترکیه از معدود کشورهایی است که توانسته صرفاً از طریق صادرات کالاهای غیر نفتی و سرمایه گذاری در بخش خصوصی، درآمد سالیانه قابل توجهی را نسبت به سایر کشورهای خارمیانه به دست آورد.

امروزه؛ این مرکز مهم تجاری و سیاسی، مورد هدف بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی است. تامین نیازهای وارداتی کشورها و تحلیل و بررسی فرصت های بازار ترکیه از مهم ترین دغدغه های امروزه مشاوران امور صادرات می باشد.

 

صادرات ایران به ترکیه

همانطور که گفتیم کشور ترکیه یک کشور هدف صادراتی برای ایران محسوب می شود، صادرات به ترکیه در سال های اخیر با رشد خوبی رو به رو بوده و می توان گفت بازرگانان ایرانی توانسته اند در برخی زمینه ها مانند صادرات صیفی جات و خشکبار موقعیت های خوب تجاری برای خود کسب کنند. از انواع صادرات به ترکیه می توان به صادرات خشکبار ، صادرات سنگ  ، صادرات زعفران، صادرات پسته به ترکیه و .. اشاره کرد.

ایران در کل ده گروه کالا جهت صادرات به ترکیه ظرفیت دارد و نفت و فرآورده‌ های نفتی هم از این کالا ها مستثنی نیست البته که صادرات سنگ های ساختمانی به ترکیه نیز در این گروه جای دارد. صادرات به ترکیه، به علت طیف خوب بازار ترکیه جهت صادرات محصولات ايرانی بسیار مساعد است و در سال های اخير کشور ایران توانسته در اين بازار بسیار موفق و کارآمد ظاهر شود.

 

ترکیه دروازه طلایی تجارت

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  افغانستان – بازاری دائمی برای کالاهای ایرانی

 

قوانین و استانداردهای صادرات به ترکیه

به منظور صادرات به ترکیه لازم است تا صادرکنندگان ایرانی در ابتدا مجوز واردات را از بانک دریافت کرده و پس از آن نسبت به صادرات کالا اقدام کنند. چنانچه کالاهای صادراتی در دسته محصولات خوراکی گیاهی و حیوانی است فرد صادرکننده موظف است گواهی کنترل ترکیه را اخذ کند. اما اگر کالاهای صادرتی در دسته مواد غذایی و سلاح قرار ندارند، تنها دریافت شماره مالیاتی برای اجازه ورود کالا به ترکیه کافی است.

به طور کلی؛ موارد متعددی در میزان قیمت گذاری تعرفه های گمرکی کالاهای صادراتی به ترکیه تاثیرگذارند. یکی از موارد مهم در تعیین تعرفه های گمرکی، فاکتور فروش است. هرچه مبلغ درج شده در فاکتور بیشتر باشد، تعرفه گمرک برای آن بالاتر خواهد بود و بالعکس. دومین مورد تاثیرگذار، گواهی حمل و نقل کالاست. این گواهی نوع وسیله  ترانزیت کالا به ترکیه را تعیین می کند. مورد آخر نیز فاکتور پروفرماست که شامل اطلاعات کامل از محصول ارسالی است. گمرک ترکیه با بررسی دقیق آن تعرفه صادرات را تعیین خواهد کرد.

 

ترکیه دروازه طلایی تجارت

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  اقلام مورد نیاز صنعت کشاورزی ونزوئلا

 

چالش های صادرات به ترکیه

بازار نیمه توسعه یافته ترکیه با کمبودها و چالش هایی مواجه است که از جمله موانع اصلی صادرکنندگان خارجی به شمار می رود. در واقع؛ نبود تعرفه گمرکی مشخص برای انواع کالاها و از طرفی چهاچوب های قضایی سختگیرانه، فرآیند صادرات به ترکیه را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

در برخی موارد نیز، ممکن است به دلیل عدم وجود شفافیت در بازار و سیاست های متنقاقض برخی از خریداران ترکیه ای، خرید عمومی کالاها توسط مصرف کنندگان به کلی مختل شود. به همین دلیل؛ اغلب توصیه می شود که پیش از انجام امور صادرات به ترکیه، تمامی موانع را سنجیده و از راهنمایی های شرکای تجاری ترکیه ای استفاده کنید.

 

گردآوری و تنظبم نهایی : دکتر محمد قاسمی – ایران گودز مارکت ( IRAN GOODS MARKET )

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه