تجارت بین الملل

صادرات به آلمان

صادرات به آلمان

 

آشنایی با کشور آلمان

آلمان کشوری در قاره اروپا با پایتخت برلین است. آلمان یکی از صنعتی‌ترین و مدرن‌ترین کشورهای جهان است و از اصلی‌ترین بازیگران عرصه سیاست و اقتصاد جهانی به‌شمار می‌رود و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را داراست. آلمان از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز دارد. مساحت آن ۳۵۷٬۳۸۶ کیلومتر مربع است و جمعیت آن ۸۲٬۸۸۷ میلیون نفر است.

 

صادرات به آلمان

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به چین

 

اقتصاد و درآمد آلمان

آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرّب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطح بالا از نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپاست و هم چنین جزو چهار تولیدکننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. صنعت خودروسازی در آلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله برندهای معروف آلمانی در صنعت اتومبیل سازی می‌توان به مرسدس بنز، ب ام و، پورشه، آئودی، فولکس واگن اشاره کرد.

 

آمار واردات آلمان

کشور آلمان در سال گذشته ۱,۲۳۶,۲۹۸,۷۳۱ هزار دلار واردات انجام داده است که کشور چین با سهم ۱۰ درصدی و ۱۲۲,۷۳۲,۵۱۴ هزار دلار بیشترین میزان صادرات به آلمان را داشته است. هلند با ۹۸,۳۸۴,۰۹۸ هزار دلار و ۸ درصد و آمریکا با ۷۹,۹۳۵,۵۸۵ هزار دلار و ۶ درصد در رتبه های بعدی صادرات به آلمان قراردارند.

 

صادرات به آلمان

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات به روسیه

لیست اقلام وارداتی آلمان

  1. ماشین آلات، وسایل مکانیکی، راکتورهای هسته ای، دیگهای بخار؛ قطعات آن
  2. ماشین آلات و تجهیزات برقی و قطعات آن؛ ضبط کننده های صدا و تولید کنندگان صدا ، تلویزیون
  3. وسایل نقلیه غیر از انبار ریلی یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها
  4. سوختهای معدنی ، روغنهای معدنی و محصولات تقطیر آنها. مواد قیر
  5. محصولات دارویی
  6. تجهیزات نوری، عکاسی، فیلمبرداری
  7. پلاستیک و محصولات آن
  8. مواد شیمیایی آلی
  9. محصولات آهن و فولاد
  10. آهن یا فولاد
  11. مرواریدهای طبیعی یا کشت شده، سنگهای قیمتی یا نیمه قیمتی، فلزات گرانبها
  12. مبلمان؛ ملافه ، تشک ، تکیه گاه تشک ، کوسن و وسایل چوبی مشابه
  13. پوشاک و اکسسوری پوشاک مردانه
  14. پوشاک و اکسسوری لوازم جانبی پوشاک زنانه
  15. هواپیما، فضاپیما و قطعات آن

 

 

قوانین و مقررات صادرات به آلمان

قوانین گمرک و صادرات به آلمان برای کالاهایی که هنوز در گردش آزاد در اتحادیه اروپا هستند یک شیوه نظارتی طراحی شده است. این شیوه برای صادرات کالاهایی غیر از کالاهای اتحادیه بیان شده و قوانین گمرکی منطبق است. اولین اصلی که باید به صورت متقابل رعایت شود، اصل شناخت دوطرفه است. طبق این اصل کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اجازه ورود کالا به بازار‌های خود را می‌دهند. همین مورد نیز به طور قانونی در دیگر کشورهای عضو، عرضه خواهد شد. حتی اگر با قوانین و مقررات در اروپا هماهنگ نباشد باز هم اعمال خواهد شد.

 

صادرات به آلمان

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عمان

 

روابط اقتصادی ایران و آلمان

ایران و آلمان از گذشته تا به امروز خصومت شخصی و جدی با یکدیگر نداشته و همیشه در یک رابطه معمولی سیاسی – اقتصادی به سر می برند.

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده سال 2017، ایران در رتبه 46 کشورهای دنیا در بخش صادرات است. همچنین در همان سال در رتبه 50 بین کشورهای دنیا در بخش واردات کالا است.

واردات ایران از آلمان در سال 2017، 3.22 میلیون دلار بوده است و بیش از 6 درصد از واردات خود را از کشور آلمان تامین کرده است.

آماری مبنی بر حجم صادرات به آلمان از سوی ایران منتشر نشده ولی کالاها و محصولاتی که جهت صادرات به این کشور از آنها استفاده می شود را در آمار در دست داریم. به نوعی می توان گفت که روابط تجاری بین ایران و آلمان تقریبا پنهانی است و کسی آمار دقیقی از این روابط ندارد.

 

لیست کالاهای صادراتی از ایران به آلمان

آلمان  دومین کشور مطرح از نظر اقتصاد صادراتی است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که بسیاری از محصولات خود را به این کشور صادر میکند.انواع زیادی از کالاهای ایران به مقصد آلمان صادر می‌شوند.ایران بیشتر محصولات کشاورزی و صنعتی خود را به این کشور صادر می‌کند. در زیر محصولاتی صادراتی را مشخص می‌کنیم:

  1. فرآورده‌های میوه و سبزیجات، میوه و خشکبار، پسته تازه به صورت مغز و خلال
  2. تولیدات با منشا حیوانی، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده به صورت یخ زده، یانمک زده یا در آب نمک
  3. دارو و محصولات پزشکی
  4. فرش دستباف
  5. صمغ و رزین‌ها
  6. فولاد و آهن و محصولاتی از آهن یا فولاد
  7. پلاستیک
  8. چای و قهوه
  9. ماشین آلات، راکتورها و بویلرها

 

صادرات به آلمان

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات به عراق – اطلاعات اولیه
 

 

محصولات پیشنهادی برای صادرات به آلمان

صادرات گیاهان دارویی به آلمان

در گذشته ایران در طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی شهرت فراوانی داشته است. در سال‌های اخیر با تبلیغات جهانی در این زمینه باعث جذب کشورهای دیگری  پیشرفت گسترده صادرات گیاهان داروویی شده است. یکی از کشورهای علاقه مند در این زمینه، آلمان است. صادرات به این کشور آن هم در بخش گیاهان دارویی رشد خیلی خوبی داشته است و می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما برای صادرات به آلمان  باشد.

 

صادرات گل محمدی به آلمان

گل محمدی یکی از گیاهانی است که در خانه هر ایرانی یافت می‌شود. این گیاه خاصیت‌ دارویی و مزاجی مانند رفع سردرد و خستگی‌های روحی را دارد. اخیرا شاهد افزایش صادرات گل محمدی به این کشور هستیم.

صادرات زعفران به آلمان

زعفران، همیشه بیشترین صادرات به کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد. آلمان نیز هر ساله مخصوصا در شب سال نو میلادی، زعفران از ایران وارد می‌کند. به همین علت صادرات به این کشور در بخش ادویه و زعفران رشد خیلی خوبی داشته است. بیشترین صادرات زعفران به ایالت‌های شهرهای برلین، مونیخ و فرنکفورت است

 

صادرات برنج به آلمان

برنج هم یکی از گزینه های است که برای صادرات به آلمان مناسب است.گرچه مشکلاتی سر راه صادرات برنج به این کشور وجود دارد اما مانع این‌کار نمی‌شود.

 

صادرات سنگ به آلمان

سنگ‌های ایرانی همیشه مورد استقبال بازارهای جهانی بوده است. این بخش از صنعت در ایران بیش از همیشه فعال و پویا شده است. تقاضای بالای مردم این کشورها موجب شد تا صادرات سنگ به کشورهای اروپایی خصوصا آلمان، افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از گزینه‌های موجود برای تجار صادرات سنگ‌های ایرانی به این کشور و دیگر کشورهای اروپایی است. عوامل و مشکلاتی مانندتحریم برای تجار و بازرگانان ایرانی دردسر ساز بوده و باعث سخت شدن صادرات به آلمان  می‌شود. اگر این تحریم و موانع از سر راه تولید کننده و تاجر ما برداشته شود، فرصت بسیار مناسبی را جهت صادرات به این کشور بخصوص در بخش صادرات سنگ خواهیم داشت.

 

صادرات روده به آلمان

روده‌های تولید شده در ایران، از دقت بالایی برخوردار است. همین امر باعث شده که صادرات این محصول بیش از پیش افزایش یابد و در جهان روده ایرانی معروف شود. بعد از زعفران و خاویار، روده در رده سوم صادرات قرار دارد. حمایت از آن، باعث افزایش تولید و اشتغال زایی در این زمینه شده است. بیشترین صادرات روده ایران به اروپا خصوصا آلمان انجام می‌شود.

صادرات به آلمان

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به افغانستان – بازاری دائمی برای کالاهای ایرانی

 

قوانین صادرات به آلمان و حقوق گمرکی

حقوق گمرکی آلمان بر اساس ارزش سیف کالا و یا در برخی موارد برحسب  وزن و پارامترهای دیگر محاسبه می‌شود. کشورهایی که عضو اتحادیه‌ی اروپا هستند، برای ورود کالاهای خود به آلمان از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند.عوارض گمرکی برای کشورهای خارج از اتحادیه نیز زیاد نیست.بیشینه‌ی عوارض گمرکی (با توجه به اینکه بر اساس کدام تعرفه گمرکی موردمحاسبه قرار می‌گیرد) ۱۵۰ یورو است.

 

میانگین عوارض گمرک  ( به‌غیراز محصولات کشاورزی )

کالاهایی که متعلق به یکی از کشورهای عضو است، به‌طور کامل معاف از عوارض گمرک است. عوارض کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هم چندان بالا نیست؛به‌خصوص محصولات صنعتی که دارای تعرفه عمومی ۴.۲% هستند.

پارچه و پوشاک (عوارض و محدودیت واردات بالا) و مواد غذایی(میانگین عوارض ۱۷.۳% و بسیاری از محدودیت‌هایتعرفه‌ای) را شامل می‌شوند. کالاهایی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا  وارد می‌شوند، مستلزم یک نوع مالیات بر واردات هستند (import turnover tax) که برابر با نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۹%  کالاهای داخلی است.

 

طبقه‌بندی گمرک در قانون و مقررات صادرات به آلمان

به‌طورکلی کد TARIC     – (شامل ۱۰ رقم) باعث می‌شود که عوارض گمرکی و نیز مقررات مربوط به اتحادیه در زمانی اعمال شود که محصول متعلق به کشور عضو اتحادیه اروپا نباشد. برای پیدا کردن مقدار عوارض گمرکی در مورد محصول بر اساس کشور مبدأ، با پایگاه دادهTARICمشورت کنید.

 

روش محاسبه عوارض در قانون و مقررات آلمان

Ad Valorem taxمالیاتی است که مقدار آن بر مبنای ارزش یک معامله یا ملک است و CIFارزش واقعی کالاست زمانی که حمل شده است.

 

روش پرداخت عوارض گمرک

عوارض به‌صورت نقدی (به یورو، چک، پرداخت پول نقد، انتقال بانکی) قابل پرداخت است؛ افزایش محدودیت زمانی برای پرداخت امکان‌پذیر استکه از طریق سیستم collection credit  یا duty credit اعطا می‌شود.

وقتی کالاها از کشورهای غیراروپایی به آلمان وارد می‌شوند، شامل محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیر‌تعرفه‌ای می‌شوند.محدودیت‌های تعرفه‌ای تحت قانون گمرک ایجاد می‌شود و شامل عوارض گمرکی قابل پرداخت برای کالاهای وارداتی است.محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای وارداتی ممکن است در قانون تجارت خارجی یا در توافق‌نامه بین کشورها ایجاد شود.

به کالاهای واردشده از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به آلمان مالیات بر ارزش‌افزوده۱۹٪ تعلق می‌گیرد. این مقدار ممکن است در برخی از موارد مثل محصولات غذایی، روزنامه‌ها و کتاب پایین‌تر (۷%) باشد.

در قانون تجارت خارجی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی مانند تحریم ممکن است با کسب مجوز و اقدامات نظارتی برای کالای خاصی برطرف شود. محصولات وارداتی تحت محدودیت در قانون تجارت خارجی و الزامات خاص در لیست واردت(ضمیمه قانون تجارت خارجی) ذکر شده است.وظیفه‌ی گمرک مطابقت قوانین و مقررات مربوط به کالاها و نیز مالیات بر  واردات است.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات به ترکیه – دروازه طلایی تجارت

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

12 دیدگاه در “صادرات به آلمان

  1. احسان شریف گفت:

    آلمان شریک تجاری خوبی برای ایران بوده.حتی بسیاری از کالاهای تحریمی رو با نام کالاهای دیگه و بنام شرکت‌های آلمانی برای ایران ارسال کردند.گرچه اطلاعات تجاری طرفین غالبا و عامدانه محرمانه بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *