تجارت بین الملل

صادرات به اتریش

صادرات به اتریش

 

 

 

اتریش کشوری واقع در اروپای مرکزی، محصور در خشکی و در رشته کوه های آلپ شرقی واقع شده است. اتریش با کشورهای آلمان، جمهوری چک، مجارستان و سوئیس همسایه است. شهر وین پایتخت و بزرگترین شهر اتریش است. زبان رسمی مردم اتریش آلمانی اتریشی است.

اتریش برا ی سالهای متوالی از لحاظ تولید ناخالص داخلی در میان 20 کشور ثروتمند دنیا قرار گرفته است. استاندارد و کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست. شهر وین پایتخت اتریش از لحاظ کیفیت زندگی در رتبه های برتر جهانی قرار دارد. در سال 1995 اتریش معاهده شینگن را امضا کرد و عضو این اتحادیه شد. همچنین واحد پولی یورو نیز از توافقات اتریش است.

 

مساحت: 83.879 کیلومترمربع (صد و سیزدهمین کشور دنیا و دارای مساحتی در حدود مجموع مساحت استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی)
جمعیت: 9 میلیون نفر (نود و هشتمین کشور پرجمعیت دنیا)
پایتخت: وین با جمعیت حدود 2 میلیون نفر (با حومه حدود 3 میلیون نفر)
شهرهای مهم: گراتز، لینز، سالزبورگ
زبان رسمی: آلمانی
مذهب: مسیحی (70%)، بی دین (22%)، مسلمان (8%)
نوع حکومت: جمهوری فدرال
تولید ناخالص داخلی:  حدود 480 میلیارد دلار  (سی و سومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2022) (پیش‌بینی صندوق بین المللی پول)
رشد تولید ناخالص داخلی: 4.48 درصد (رتبه نود و ششم در سال 2021) (آمار صندوق بین المللی پول)
نرخ تورم: 2.45درصد (برآورد سال 2021) (آمار صندوق بین المللی پول)
نرخ بیکاری: 6.3 درصد (برآورد سال 2021) (آمار بانک جهانی)
واحد پول: یورو

 

صادرات به اتریش
بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به آلمان

 

 

قوانین واردات و صادرات در اتریش

کشور اتریش از جمله پانزده کشور با سطح کیفی بالای زندگی می‌باشد. به طور کلی استانداردها از لحاظ تکنیکی و مطالبات کیفی در بازارهای اتریش از سطح بالایی برخوردار می‌باشند و سبب ان گردیده که بسیاری از تجار ایرانی خواهان صادرات برخی کالاها به اتریش باشند.

هنگامی که کالایی به اتریش صادر می‌شود، می‌بایست پس از ورود به منطقه گمرکی اتریش، مالیات بر ارزش افزوده ی واردات ان کالاها  (Einfuhrumsatzsteuer)پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده واردات به اتریش بر اساس ارزش گمرکی کالاهای وارداتی ارزیابی می‌شود. وارد کننده حق دارد که پس از پخش محصول در زنجیره توزیع، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده واردات را از اداره مالیات درخواست کند.

مالیات بر ارزش افزوده در اتریش ۲۰٪ است. اما برای مواد غذایی و داروها ، مالیات بر ارزش افزوده فقط ۱۰٪ است. نوشیدنی های الکلی به دسته مالیات بر ارزش افزوده ۲۰٪ تعلق دارند. همچنین دولت اتریش مالیات بر ارزش افزوده ۱۳٪ اضافی را برای برخی از کالاها و خدمات انتخاب شده از تاریخ ۰۱/۰۱/۲۰۱۶ معرفی کرده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات فروش معاملات است که در نهایت توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود.

اتحادیه اروپا و به همین ترتیب اتریش نیاز به مجوزهای وارداتی برای تعدادی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی دارد. قوانین ویژه ای برای واردات محصولات خاص و محصولاتی از کشورهای خاص اعمال می‌شود.

به طور کلی، یک وارد کننده محصول به اتریش، باید مجوز صادراتی از کشور مبدا یا وارد کننده را داشته باشد و سپس مجوز واردات را از مقامات اتریشی (Einfuhrbewilligung) دریافت کند. مجوز واردات به اتریش برای اکثر کالاهای دیگر توسط وزارت علوم، تحقیقات و اقتصاد فدرال اتریش صادر می‌شود.

 

صادرات به اتریش

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به استرالیا

 

موارد مهم در صادرات به اتریش

اتریش یکی از کشورهایی است که صادرات به آن نیازمند رعایت قوانین بسیاری از جمله قوانین صادرات به اروپا می باشد و صادرکنندگان باید استاندارد های که مربوط به قوانین این کشور می باشد را رعایت نمایند. در اینجا به اطلاعاتی که برای صادرات به اتریش نیاز است اشاره می شود.

از نکات بسیار مهمی که در صادرات به اتریش باید در نظر گرفت این است که وارد کنندگان و مشتریان کالاهای گوناگون به دلیل اینکه سال ها واردات به اتریش انجام می شود به کالای با کیفیت آشنایی کامل پیدا کرده اند و قبل از ورود کالا به بازار این کشور به نوع بسته بندی و کیفیت آن توجه ویژه می شود،  به عنوان مثال صادرات زعفران به اتریش امروزه مورد توجه ویژه بوده است و از مهمترین مسایلی که در این صادرات باید به آن دقت شود، بسته بندی این محصول می باشد. از دیگر موارد که مشتریان در صادرات به اتریش به آن توجه دارند ، زمانی است که برای تحویل گرفتن کالا به آنها داده شده است،باید در همان زمان کالا تحویل داده شود.

 

اهمیت خدمات پس از فروش

بهتر است کالایی برای صادرات به این کشور در نظر گرفته شود که خدمات پس از فروش داشته باشد و در صورت نیاز لوازم یدکی کالا در اختیار مشتریان قرار داده شود. زندگی برای کسانی که در اتریش هستند از کیفیت بالایی برخوردار است و استاندارد های بالایی در بازار های موجود در‌‌اتریش برقرار است.
برای موفقیت در صادرات به اتریش باید در مورد بازار‌‌هایی که در این کشور موجود است، تحقیقات لازم و پیروی از اصول بازاریابی بین المللی را انجام دهید. برای بررسی و انتخاب نوع بازار در اتریش شرکت های بازرگانی مشاوری وجود دارند که تمام مسیر صادرات به اتریش و بازار های این کشور را به خوبی می شناسند و می توانند در تنظیم قرارداد با شرکت های وارد کننده به صادر کننده کمک کنند و با افراد با تجربه در زمینه انواع بازار ها آشنایی دارند.

 

صادرات به اتریش
بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به ایتالیا

 

مسیرهای توزیع کالا در اتریش

در صادرات به اتریش می توان توزیع و فروش کالا را از طریق شرکت هایی که به صورت عمده فروشی کار می کنند توزیع و پخش نمود. این مسیر یکی از متداول ترین راه هایی است که وراد کنندگان استفاده می کنند. باید عمده فروشی که در زمینه واردات کالا فعالیت می کنند، شناسایی نمایید و از این طریق محصولات خود را به فروش برسانید. زمانی که تصمیم صادرات به اتریش را گرفته اید، می توانید از طریق کسانی که به صورت جزیی کالا را وارد می کنند و یا شرکت هایی که به صورت پیوسته با هم به واردات یک کالایی مشغول هستند و یا فروشگاه  های بزرگ همگی از وارد کنندگان کالا می باشند.

ممکن است برخی از کارخانه ها نیز به صورت وارد کننده کوچکی در حوزه ای که در آن مشغول به کار است کالایی را وارد کنند و ازجمله بازار هدف در صادرات به اتریش باشد. واردات به کشور اتریش به دلیل کوچکی کشور و نیاز کم انواع کالا ها معمولا از طریق مسیرهای آبی صورت نمی گیرد و معمولا از طریق یک کشور واسط دیگر این جابجایی انجام می شود مثلا در مورد اتریش از طریق کشور آلمان واردات انجام می گیرد.

 

 

بسته بندی کالا برای اتریش

در زمینه صادرات به اتریش یکی از مسایل مهم رعایت استاندارد ها در بسته بندی می باشد از جمله قوانین که باید رعایت شود استفاده از برچسب های مخصوص بر روی مواد غذایی و انواع کفش و پوشاک و منسوجات  و مواد شیمیایی و تمام کالاهایی است که به اتریش وارد می شوند. یکی از قوانینی که در این زمینه رعایت می شود استاندارد CE می باشد که باید بر روی کالاهایی مانند مصالح ساختمانی، انواع دستگاه ها و ماشین آلات، تجهیزات مخابراتی، دستگاه های پزشکی ، اسباب بازی ها و لوازم ورزشی استفاده گردد تا مجوز صادرات را پیدا کند. اطلاعات دقیق تر در مورد استاندارد CE را می توان از شرکت هایی که وارد کننده هستند و یا تولیدکننده کالا در سطح اروپا هستند، دریافت نمود.

 

صادرات به اتریش
بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به روسیه

 

 

تعرفه های گمرکی اتریش

تعرفه گمرکی که برای صادرات به اتریش تعیین شده است، بر اساس عددی است که از طرف کشورهای اتحادیه اروپا تعیین شده است. مقدار واردات گمرکی کشورهای اروپایی معمولا 4 درصد می باشد. کالاهایی که در اتحادیه اروپا تولید می شوند از محدودیت های کمتری برخوردار هستند. بیشترین محدودیت هایی که برای واردات کالا به اتریش در نظر گرفته می شود، برای کشور های در حال توسعه می باشد. سیستم جی اس پی در مورد واردات کشورهای در حال توسعه به اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شود. برای اینکه کشور های وارد کننده بتوانند از مزایای گمرکی بهره‌مند شوند باید گواهی از کشور مبدا داشته باشند. کالاهایی که وارد بازار اتریش می‌شوند باید با قوانینی که در این کشور وضع شده مطابقت داشته باشند و وارد‌‌کنند‌‌گان از استاندارد های موجود در این کشور مطلع باشند.

 

محصولات صادراتی ایران به اتریش

در تجارت با اتریش مهم ترین محصولات صادراتی ایران به این کشور اقلامی مانند غلات، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، خرما، خشکبار به ویژه کشمش تیزابی، میوه و سبزیجات، فرش دستباف، کالاهای تزیینی، اشیا شیشه ای، مواد خام معدنی، آب میوه غلیظ شده، کفپوش های پشم و کرک به جز گبه، داروهای گیاهی و مواد شیمیایی هستند.

 

صادرات به اتریش
بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به ارمنستان

 

 

محصولات وارداتی از اتریش به ایران

از میان مهم ترین محصولاتی که از اتریش به ایران وارد می شوند، می توان به ماشین آلات صنعتی، تجهیزات راه آهن، لوازم خانگی، مکمل غذایی، ذرت دامی، دستگاه های MRI، ماشین تولید کاغذ مصالح ساختمانی، تجهیزات نیروگاهی، مکمل های دارویی، مواد رنگی و آنتی بیوتیک اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان صادرات اتریش به کشورهای دیگر بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار گزارش شده است. از این میزان صادرات ۴۳ درصد آن را کالاهای صنعتی واسطه و حدود ۲۹ درصد آن را کالاهای سرمایه ای تشکیل داده اند.

در زمینه تجارت با اتریش لازم است بدانید حجم صادرات این کشور بیشتر به سمت کشورهای قاره اروپا متمرکز می باشد. به طوری که ۹۰ درصد از صادرات اتریش به اروپا شکل گرفته است. از این میزان ۲۹ درصد را به آلمان ، ۶ درصد را به آمریکا و میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان کمتر از پنج درصد بوده است. در میان این کشورها ایران در رتبه ۵۲ واردکننده در تجارت با اتریش شناخته شده است.

 

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “صادرات به اتریش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *