تجارت بین الملل

صادرات به هند

صادرات به هند

 

کشور هند یکی از اقتصادهای به سرعت در حال رشد، با جمعیت حیرت انگیز 1.4 میلیارد نفری جوان و دارای طبقه متوسط رو به بالا نسبتا قابل توجه است.  صادرات به هند ، زمانی جذابتر میشود که بدانیم تقریبا اکثریت این جمعیت وسیع به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند. بنابراین فرصت‌های صادراتی هیجان‌انگیزی برای کسب و کارهای سرتاسر دنیا در جهت صادرات به کشور هندوستان با یک جمعیت بزرگ مصرف کننده انگلیسی زبان فراهم است.

از طرفی هند با بسیاری از کشورهای جهان نیز ارتباط دوستانه و مسالمت آمیزی دارد. همچنین نزدیکی فرهنگی با بسیاری از دیگر کشورها در کنار سطح بالای تکنولوژی در این کشور نیز زمینه مشارکت موفق برای بازرگانان را فراهم میکند.

تاریخ کهن هندوستان، مهد نژاد‌ها، آیین‌ها، زبان‌ها، رنگ‌ها و فرهنگ‌های متنوع به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. زبان‌های هندی و انگلیسی دو زبان رایج در این کشور هستند،‌ این یعنی با دانستن زبان انگلیسی، کار صادرات به هند برای بسیاری از بازرگانان دنیا بسیار راحت است.

برای شروع صادرات به هند، باید ابتدا این کشور را بیشتر بشناسید و با شرایط اقتصادی و فرهنگ مصرف در آن آشنا شوید. هند در چند دهه اخیر، با سرعتی آرام ولی مداوم و پایدار به یک اقتصاد بزرگ در دنیا تبدیل شده و این روزها پنجمین در جهان محسوب می‎شود. در مورد نوع اقتصاد این کشور باید بگوییم که ترکیبی است، یعنی نیمی از کارگران آن در بخش‏های کشاورزی کار می‎کنند (نشانه اصلی یک اقتصاد سنتی). هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، جمعیت مصرف‌کننده چندصد میلیونی دارد و یک بازار بسیار بسیار بزرگ برای محصولات کشاورزی، نفت و گاز و سوخت و حتی محصولات فرهنگی‌رسانه ای. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هند یک طبقه متوسط بزرگ و سالم دارد که محصولات وارداتی را دوست دارند، به ویژه خدمات رفاهی و محصولات مصرفی.

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به پاکستان

 

صادرات هند به سایر کشورها

بر اساس آماری که در سال 2020 منتشر شده است، صادرات هند به سایر کشورها برابر 275,488,745,000 دلار یعنی بالغ بر 275 میلیارد دلار بوده که نقشه این بازارهای صادراتی را در شکل بالا می توانید مشاهده کنید.

کشورهایی که در سال 2020 بیشترین واردات از هند را داشته اند عبارتند از:

آمریکا (17.9 %)

چین (6.9 %)

امارات (6.5 %)

هنگ کنگ (5.5 %)

سنگاپور (3 %)

بنگلادش (2.9 %)

انگلستان (2.8 %)

آلمان (2.8 %)

هلند (2.3 %)

مالزی (2.2 %)

 

بیشترین کالاهایی که هند به دیگر کشور ها در سال 2020 صادر کرده عبارتند از:

سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری؛ معدنی . . .

مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی، فلزات گرانبها، فلزات روکش شده. . .

محصولات دارویی

ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته ای، بویلرها؛ بخش هایی از آن

مواد شیمیایی آلی

ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها؛ ضبط کننده و تولید کننده صدا، تلویزیون. . .

وسایل نقلیه غیر از راه آهن یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها

آهن و فولاد

غلات

پلاستیک و مصنوعات از آن

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عمان

 

واردات هند از سایر کشورها

هند در سال 2020 به میزان 367,980,363,000 دلار یعنی بالغ بر 367 میلیارد دلار واردات از جهان داشته است. نقشه واردات هند از سایر کشورها را در شکل بالا می توانید مشاهده کنید.

کشورهایی که در سال 2020 بیشترین صادرات به هند را داشته اند عبارتند از:

چین (16 %)

آمریکا (7.2 %)

امارات (6.5 %)

عربستان (4.8 %)

عراق ( 4.4 %)

هنگ کنگ (4 %)

سنگاپور ( 3.3 %)

کره جنوبی (3.3 %)

اندونزی (3.3 %)

سوئد (3.1 %)

 

مهمترین گروه های کالایی صادر شده به هند در سال 2020 عبارتند از:

سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها؛ مواد قیری؛ معدنی . . .

ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات آنها؛ ضبط کننده و تولید کننده صدا، تلویزیون. . .

مروارید طبیعی یا پرورشی، سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی، فلزات گرانبها، فلزات روکش شده. . .

ماشین آلات، لوازم مکانیکی، راکتورهای هسته ای، بویلرها؛ بخش هایی از آن

مواد شیمیایی آلی

پلاستیک و مصنوعات از آن

چربی ها و روغن های حیوانی یا گیاهی و فرآورده های برش آنها چربی های خوراکی آماده؛ حیوان . . .

نوری، عکاسی، فیلمبرداری، اندازه گیری، بررسی، دقیق، پزشکی یا جراحی. . .

آهن و فولاد

کودها

 

هند یک کشور مصرفی با پتانسیل صادراتی بسیار بالاست که تجار کشورهای مختلف به دنبال بازارهای صادراتی آن هستند. در حال حاضر هند بیشترین نیاز وارداتی خود را در بخش های زیر میبیند:

انرژی

مراقبت های بهداشتی

هوافضا و دفاع

تکنولوژی محیطی

اطلاعات و ارتباطات/فناوری دیجیتال

ایمنی و امنیت

تجهیزات معدن و فرآوری مواد معدنی

سفر و گردشگری

شیمیایی

بخش کشاورزی

خدمات آموزشی

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به روسیه

 

 

سهم ایران از صادرات به هند

مناسبات روابط تجاری ایران و هند از گذشته‌های دور شکل گرفت و این کشور همواره یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود. علت آن می‌تواند به پشتوانه روابط سیاسی بین این دو کشور باشد. به هر حال تجار ایران و هند از گذشته روابط تجاری خوبی با یکدیگر داشتند و این ارتباط بازرگانی به خوبی زمینه‌ساز شهرت محصولات ایرانی و هندی در این دو کشور شد.

امروزه بخش عمده‌ای از نفت ایران به هند صادر می‌شود و این کشور همواره یکی از بزرگ‌ترین مشتریان محصولات پتروشیمی ایران نیز بوده است.

از جمله نیازهای وارداتی هند که در سال‌های اخیر توسط ایران تامین شده و هنوز هم می‌شود،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکبار مانند بادام و پسته

حبوبات

خرما

میوه خشک شده

انواع میوه‌ها مانند کیوی و سیب

سبزیجات و صیفی جات

زعفران

پوست و حتی پشم حیوانات مختلف

گچ و سیمان و سایر مصالح ساختمانی

محصولات پتروشیمی نظیر قیر و انواع روغن‌ها

محصولات شیمیایی متانول، آمونیاک، پلی‌استیرن، پلی‌اتیلن و تولوئن

در خصوص این کالاها باید توجه داشت که برخی از آن‌ها مثل صادرات محصولات کشاورزی نظیر پیاز، خرما، کیوی، بادام، زعفران، گاز طبیعی و صادرات نفت ایران به هند از مهم‌ترین اقلام صادراتی است که تجار ایرانی در بازار این کشور سهم خوبی از آن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

الیته باید دقت کنید که ایران در این بازار صادراتی تنها نیست و رقبای قدرتمندی چون چین، عربستان صعودی، عراق، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، ایتالیا و اندونزی را در کنار خود میبیند.

 

 

مزایا و معایب صادرات کالا به هند

بیایید واقع‌بینانه به صادرات به هند نگاه کنیم و چالش‎های آن را هم در کنار مزایایش ببینیم:

مزایا:

جمعیت بسیار بالای هند و نیاز این کشور به واردات غذا و محصولات کشاورزی

پیشرو بودن ایران در یکی از نیازهای وارداتی هند یعنی نفت و سوخت

مثبت بودن کلیِ رابطه ایران و هند از نظر سیاسی و روابط عمومی

معایب:

مشکلات اقتصادی ایران و بالا و پایین شدن قیمت ارز

ناپایداری تولید در بعضی از بخش‌های کشاورزی و تولیدی که صادرات به هند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد

وجود رقبای قدرتمند اروپایی و آسیایی برای ایران (آمریکا، امارات، سوئیس و عربستان)

چالش و محدودیت ویزا برای سفر به هند

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به ارمنستان

 

چالشهای صادرات به هند

صادرکنندگان محصولات و خدمات قبل از شروع باید از موانع خاصی که پیش روی آن‌ها قرار خواهد گرفت آگاه باشند. تصمیم گیری برای شروع صادرات به یک بازار جدید می‌تواند بر اساس فرایند بازاریابی بین الملل بوده و فرصت‌های بزرگی را برای یک کسب و کار ایجاد کند. اما این فرآیند تا حد زیادی دلهره آور است و فرد یا سازمان را با چالش‌ها، موانع و خطرات مختلفی روبرو می‌کند. در اینجا برخی را با هم بررسی میکنیم :

 

تعرفه‌های بالا و سیاست‌های حمایتی

در برخی موارد صادرکنندگان و سرمایه گذاران خارجی با رژیم‌های نظارتی و تعرفه‌ای غیر شفاف و اغلب غیرقابل پیش بینی در هند روبرو می‌شوند. ضمنا در برخی موارد تعرفه های واردات به هند به دلیل سیاست های حمایتی دولت بالاست و زمانی که سایر هزینه های تجارت خارجی هم اضافه میشود، ممکن است سود تجارت بین الملل با هند ناچیز شود.

 

حساسیت به قیمت

حتی قبل از رکود اقتصادی و وقوع همه‌گیری کرونا شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان هندی به شدت به قیمت کالاها و خدمات حساس بودند. هند جامعه ای با اختلاف طبقاتی بسیار زیاد دارد. اگر کالای شما یک کالای غیر لوکس و برای مصارف عموم جامعه است، باید در قیمت گذاری صادراتی خود با دقت و تحقیقات کامل عمل کنید.

 

زیر ساخت‌های ضعیف

عدم پیشرفت جاده‌ها، خطوط راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها، آموزش، بهداشت عمومی، شبکه‌های برق و زیرساخت‌های مخابراتی از دیگر موانع صادرات به کشور هند هستند. با وجود گسترش شهرنشینی و افزایش درآمد مردمان این کشور، نیاز به زیرساخت های بهبود یافته، هم برای ارائه خدمات عمومی و هم برای حفظ رشد اقتصادی کاملا احساس می‌شود.

 

محدودیت‌های اعمال شده بر تجارت الکترونیک

دولت هند فعالانه سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که داده‌های هند فقط در این کشور پردازش و ذخیره شوند این مسئله بسیاری از شرکت‌های صادرکننده به هند را با مشکل مواجه می‌کند. لایحه پیشنهادی حفاظت از داده‌ها که در حال حاضر از طریق نهاد قانونگذار هند در دست انجام است، بر طیف گسترده‌ای از مشاغل اعم از کسب و کارهای هندی و حتی مشاغل بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. تغییراتی که در زمینه تجارت الکترونیک ایجاد شد، نوع کالاها و نحوه فروش آن‌ها را برای صاحبان کسب و کار را محدود کرد.

 

الزامات تولیدات بومی هندی

در برخی حوزه‌های خاص مثل فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT)، صنایع الکترونیک و انرژی خورشیدی، دولت هند به دنبال الزام به تولیدات محلی است تا در ارتباط با تولید ناخالص داخلی، سهم بخش «تولید» را افزایش دهد. این سیاست‌ها بر صادرکنندگان خدمات و محصولات در این حوزه ها به هند تاثیر می‌گذارد.

 

غیر متمرکز بودن قوانین در هند

یک شرکت صادرکننده باید خود را برای مواجهه با طیف گسترده‌ای از شرایط تجاری و اقتصادی متفاوت در 29 ایالت هند و هفت قلمرو این کشور آماده کند. قدرت و تصمیم‌گیری در هند غیرمتمرکز است و تفاوت‌های عمده‌ای در سطح ایالت ها در رهبری سیاسی، کیفیت حکومت‌داری، مقررات، مالیات، روابط کار و سطح تحصیلات وجود دارد. طبیعتا این مسئله بر شرایط صادرات به این کشور بی‌تاثیر نخواهد بود.

 

یافتن شریک تجاری بومی معتبر

یافتن شریک تجاری محلی و یا توزیع کننده بومی معتبر در هند خود یک چالش است. قبل از تعیین شریک محلی در هند، می‌توانید مدتی با مشتریان نهایی مستقیماً ارتباط برقرار کنید و کالاهای خود را مستقیم به هند صادر کرده و بدست مصرف کننده برسانید. در این مدت فرصت خوبی است تا با بازار مصرف و فرهنگ کشور هند بیشتر آشنا شوید.

بعدا میتوانید برای گسترش کار خود  تعدادی نماینده یا توزیع کننده محلی در نظر بگیرید که مناطق مختلفی در کشور هند را پوشش دهند. هند به قدری گسترده است که همه مناطق آن به عنوان یک بازار ملی واحد عمل نمی‌کنند. در واقع ممکن است مقررات و عرف های بازارهای آن شهر به شهر متفاوت باشد.

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عراق – اطلاعات اولیه

 

 

مراحل صادرات کالا به هند

زعفران، خرما و پسته از مهم‌ترین کالاهای صادراتی به هند هستند، اما نیازهای جمعیت بیش از یک میلیارد نفریِ این کشور روز به روز در حال تغییرند و همیشه فرصت صادرات به آن وجود دارد. برای این که صادرات را شروع کنید، باید یک دیدگاه کلی درمورد فرایند صادرات داشته باشید، این که از کجا شروع می‌شود، چه مراحلی دارد و برای جلو رفتن در آن به چه مجوزهایی نیاز دارید. این مراحل عبارت‌اند از:

 

تحقیقات بازار:

مهم‌ترین قسمتِ شروع هر کسب‌وکاری، این است که بدانید درون آن دقیقا چه خبر است. می‎توانید پیش از شروع فرایند دریافت کارت بازرگانی یا تهیه محصول، با افرادی که پیش از شما به هند سفر کرده‌اند یا با این کشور وارد تجارت شده‌اند، مشورت کنید. آن‌ها در مراحل اولیه می‌توانند جلو بسیاری از اشتباهات را بگیرند. همچنین می‌توانید در صورت امکان به هند سفر کنید و بازارهای این کشور را از نزدیک ببینید.

 

مشخص کردن چهارچوب کار:

یکی از اولین مراحل صادرات به هند، مشخص کردن نوع صادرات است. در این‌جا محصول صادراتی می‌تواند هر چیزی باشد، از نفت و گاز گرفته تا خرما و پسته. وقتی بدانید که چه چیزی می‌خواهید به خارج بفرستید، نوع بیزنس مدل، همکاران، مدل مجوزها و … هم مشخص خواهند شد.

دریافت کارت بازرگانی:

باید برای شروع کار، کارت بازرگانی دریافت کنید چون اگر این مجوز را نداشته باشید، تمام فعالیت‌ شما غیرقانونی محسوب می‎شود. صادرات به هند هم از این قاعده مستثنی نیست. مجوز کار شما در واقع کارتی است که از اتاق بازرگانی دریافت می‌کنید.

 

اظهار کالا به گمرک:

بعد از مشخص شدن نوعِ کالا باید آن را به گمرک تحویل بدهید یا به اصطلاح اظهار کنید. در این مرحله، شما یا وکیل (همان نماینده قانونی‎تان) به طور رسمی به سیستم گمرک اعلام می‎کند که مراحل قانونی محصول طی شده و آماده صدور است. بعد از تکمیل مراحل اظهار کالا، گمرک مجوز خروج محصول را صادر می‌کند.

 

ارسال پروفرما (پیش‌فاکتور):

پیش‌فاکتور درواقع سندی است که اطلاعات محصول شما و فرایندی که گذرانده را مشخص می‎کند. اسم و مشخصات شخص حقیقی یا حقوقی صادرکننده، نوع کالا، وزن آن، قیمت واحد، شرایط پرداخت و … از جمله این اطلاعات هستند.

 

ارسال به هند:

در مرحله آخر با تکمیل همه این مراحل، بر اساس قوانین اینکوترمز در قرارداد ، محصول بسته بندی مناسب شده و به همراه اسناد حمل ، محصول شما به سمت کشور هند فرستاده می‌شود.

 

مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای صادرات کالا به هند

به صورت کلی برای صادرات مجوزهای مختلفی نیاز دارید که اولینشان را می‌توانیم کارت بازرگانی محسوب کنیم. کارت بازرگانی نه فقط برای صادرات به هند، بلکه برای شروع هر نوع فعالیت تجاری در ایران مورد نیاز است و باید آن را از اتاق بازرگانی ایران دریافت کنید. برای دریافت این کار در حال حاضر می‌توانید آنلاین اقدام کنید، از طریق سامانه جامع تجارت. همچنین محصولات غذایی و کشاورزی باید گواهی سلامت دریافت کنند (توسط سازمان غذا و داروی ایران). برای ورود کالاها به هند، همچنین باید گواهی‌هایی را از درون خود این کشور دریافت کنید از جمله:

  • Import Export Code یا کد صادرات و واردات (از سازمان تجارت هند)
  • گواهی واردات
  • گواهی ترخیص کالا
  • گواهی استاندارد هند برای کالاهای کشاورزی و خوراکی

 

صادرات به هند

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات به ترکیه – دروازه طلایی تجارت

 

نتیجه گیری

بیزینس صادراتی یک بیزینس پرسود است. با تغییرات قیمت دلار در برابر ریال ایرانی نیز روز به روز پرسود تر میشود. قیمت دلاری تولید در ایران پایین و قیمت دلاری فروش در بازارهای جهانی بالا و این اختلاف قیمت قابل توجه بسیار جذاب است. هند نیز یک بازار صادراتی بسیار بزرگ و رو به رشد است که بی‌نهایت فرصت صادراتی پیش روی ما ایجاد کرده است. بازاری مصرفی طلایی با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر افراد عمدتا مسلط به زبان انگلیسی!

همچنین دریافتیم که بازارگانان ایران و هند روابط دیرینه حسنه و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و کالاهای ایرانی در بازار این کشور از محبوبیت بالایی برخوردار است. بر اساس پتانسیل صادرات ایران به هند متوجه شدیم که بهترین کالا برای صادرات به هند را میتوان از میان این کالاها انتخاب کرد: خشکبار، حبوبات، پیاز، پشم، کیوی، سیب، گچ، سیمان، قیر، انواع روغن، بادام، زعفران، خرما، محصولات پتروشیمی، متانول، آمونیاک، پلی‌استیرن، پلی‌اتیلن، تولوئن و …

البته که با انجام بازاریابی و تحقیقات بازار اصولی و تزریق خلاقیت در پروژه های صادراتی میتوان به موفقیت هایی رسید که بسیاری قبلا تجربه نکرده اند. انتخاب محصول این پروژه های موفق میتواند چه از میان محصولات فوق، و چه از میان محصولات دیگری که در این لیست نمیباشد ، انجام شود.

ما در سایت IRAM GOODS MARKET  در کنار شما هستیم تا تحقیق بازار لازم را برای بازار کشور هدف انجام دهیم.با این شکل ، سرعت کارتان بالا رفته و با دید باز وارد تجارت می شوید.

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

12 دیدگاه در “صادرات به هند

  1. احسان شریف گفت:

    بعضی محصولات کشاورزی مانند انواع ادویه در هند، قیمت خیلی خوبی دارند.علاوه بر ایران،می توان روی صادرات به سایر کشورها،برنامه ریزیهای خوبی انجام داد.

    1. محمد قاسمی(IRANGOODSMARKET) گفت:

      البته این امر در زمینه بسیاری از کالاهای ایرانی نیز کاربرد دارد.در حال حاضر کالاهایی مانند زعفران ایرانی در کشورهای دیگر بسته بندی و یا فقط ریلیبلینگ می شود ولی سود اصلی را آنها می برند و نه تاجر و کشاورز ایرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *