تجارت بین الملل

صادرات به چین

صادرات به چین

 

جمهوری خلق چین در یک نگاه

نام کشور جمهوری خلق چین
پایتخت پکن
زبان(های) رسمی چینی
حکومت دولت سوسیالیستی تک‌حزبی
مساحت ۹٬۵۹۶٬۹۶۱ کیلومترمربع
جمعیت ۱٫۴۴۵٫۲۳۲٫۰۰۰
تولید ناخالص داخلی

(GDP)  برابری قدرت خرید (PPP)

۱۴٫۲۱۶ تریلیون دلار
واحد پول یوان
پیش‌شماره تلفنی ۸۶
دامنه سطح‌بالا . cn

 

سیاست های اقتصادی چین باعث شده است این کشور با بیشتر کشورهای جهان مراودات اقتصادی داشته باشد. البته در سال های اخیر به دلیل برخی از همین سیاست ها در تعامل با ایالات متحده امریکا دچار مشکل شده است. اما این کشور همواره یکی از همپیمانان جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.  این ارتباط خوب موجب گردیده است در بسیاری از موارد این کشور از تحریم های آمریکا تبعیت نکرده و به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه دهد و همین امر موجب افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور شده است به گونه ای که امروزه چین بیشتر سهم را در تأمین نیازهای وارداتی ایران دارد. همین امروز اگر سری به بنادر و گمرکات بزرگ کشور نظیر بندر شهید رجایی یا بندر شهید باهنر ایران بزنید خواهید دید که بیشتر کالاهایی که آماده ترخیص اند ، مربوط به کشور چین هستند.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به ازبکستان

 

 

آشنایی بیشتر با چین

 

جغرافیا

چین با ۹٫۵۹۶٫۹۶۱ کیلومتر مربع مساحت بعد از روسیه، کانادا و آمریکا چهارمین کشور پهناور جهان است.  چین با ۱۴ کشور مرز مشترک دارد و می توان گفت طولانی ترین خط مرزی را در بین کشور های جهان دارد. این کشور از شمال با روسیه، قزاقستان، و مغولستان، از شرق با کره شمالی، از غرب با تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و پاکستان و از جنوب هم با هند، نپال، میانمار، بوتان، ویتنام و لائوس همسایه است.

چین شرایط  آب و هوایی متنوعی از فصل های خشک تا فصل های مرطوب دارد. در این کشور بادهای شمالی عموما سرد و خشک و بادهای جنوبی گرم و مرطوب است. به واسطه همین تنوع آب و هایی منظر طبیعی بسیار متنوع و زیبایی در این کشور به چشم می خورد.

گسترش بیابان گبی و آب شدن یخچال های هیمالیا از بزرگترین معضلات زیست محیطی چین به شمار می روند.

در تقسیمات داخلی این کشور به۲۲ استان تقسیم شده است.

آن هوئی – جیانگ‌کسی – ژجیانگ – شاندونگ – گوانگ‌دونگ  – جیانگ‌سو – سیچوآن – شانکسی- لیائونینگ – گانسو – شاآنکسی – فوجی‌آن – چینگهای – جی‌لین – گوئیژو – هه‌بی – هوبئی – هه‌ایلونگ‌جیانگ -هون‌آن – هاینان – یون‌نان – هنان

 

اقتصاد چین

از سال ۲۰۱۳ میلادی کشور چین بعد از ایالات متحده دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی بوده است. بعد از مرگ مائو (اولین حاکم جمهوری مردمی چین) و به مرور آزادسازی اقتصاد چین این کشور در سال ۱۹۷۸ یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی در دنیا را داشت. هرچند این کشور در تولید بهره وری بالا و نیروی کار ارزان دارد اما در مصرف انرژی بهره وری پایینی دارد به طوری که در سال ۲۰۱۰ بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان شناخته شد. یکی از دلایل عمده آن زیرساخت نامناسب در تأمین انرژی این کشور است به گونه ای که بیش از ۷۰ درصد انرژی این کشور از زغال سنگ تأمین می شود.

پر واضح است که این کشور بزرگترین صادر کننده در جهان است و کمتر کسی پیدا می شود که در طول عمر خود حداقل یک کالای چینی نداشته باشد. اما مطلب قابل توجه این است که چین رتبه دومین واردکننده کالا در جهان را نیز از آن خود کرده است.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به هند

 

کشورهای صادرکننده به چین

چین به دلیل مرزهای گسترده ای که دارد عمده کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه خود تأمین می کند اما نمی توان از نقش کشورهای غیر همسایه و به ویژه آمریکا چشم پوشی کرد.

اصلی ترین شرکای تجاری چین که نقش عمده ای در تأمین کالاهای مورد نیاز این کشور را ایفا می کنند بر اساس داده های منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۸ عبارتند از:

  • ژاپن (۸٫۴۵ درضد)
  • تایوان (۸٫۳۱ درصد)
  • آمریکا (۷٫۳۱ درصد)
  • آلمان (۴٫۹۸ درصد)
  • استرالیا (۴٫۹۲ درصد)
  • برزیل (۳٫۶۱ درصد)
  • ویتنام (۳ درصد)

 

 

لیست کالاهای هدف صادرات به چین

  • نفت و فراورده های نفتی (که همیشه در صدر محصولات صادراتی ایران به چین قرار دارد)
  • قیر و آسفالت
  • فلزات ضروری و اساسی همچون مس، روی و آلومینیوم
  • انواع مواد معدنی خام مانند سنگ آهن، سنگ کروم، سنگ سرب، زغال سنگ و …
  • انواع شوینده ها مانند پودر لباسشویی، شامپو، صابون و …
  • کنسانتره و هیدروکسید سدیم
  • انواع مواد پروتئینی مانند ماهی
  • انواع نخ، کرک و پشم و…
  • انواع پارچه پشمی و کتانی
  • پوست گاو، گوسفند و بز و انواع چرم
  • تنباکو
  • بنزن، اوره، پلی اتیلن و پلی کلرو وینیل
  • اترهای مونوبوتیلیک، اترهای سیکلانیک، اتر مونولیک های اتیلن گلیکول، اتر دی اتیلیک و تری کلرو اتیلن
  • انواع پروفیل آهنی و محصولات فولادی
  • انواع سنگ های ساختمانی
  • انواع خشکبار مانند پسته، بادام، فندق، خرما و …
  • انواع محصولات کشاورزی مانند سبزیجات تازه و خشک، میوه و آب میوه، گل خشک و…
  • انواع صنایع دستی مانند فرش دست بافت و نفیس، رومیزی سنتی و …
  • خمیر چوب
  • انواع کاغذ و مقوا
  • انواع فراورده های غذایی مانند سس، سرکه، عسل و…

از کالاهای معرفی شده در بالا برخی پرسود تر هستند. اگر قصد تجارت با چین و صادرات به این کشور را دارید و دوست دارید از این تجارت سود زیادی ببرید بهتر است بر روی گروه کالاهای خوراکی، صنایع دستی، انواع محصولات کشاورزی و دامداری و انواع مواد معدنی سرمایه گذاری کنید.

مراودات بازرگانی بین‌المللی سبب شده تا دو کشور ایران و چین در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری تجاری خود را وسعت بخشند و از طریق حمل دریایی و هوایی محمولات را منتقل کنند. ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب روش حمل دریایی برای صدرات به چین امکان انتقال حجم بالایی از محمولات مختلف توسط کشتی‌های اقیانوس‌پیما با ظرفیت ۶۵۰۰ الی ۱۸۰۰۰ کانتینر است که این میزان در مقایسه با حمل زمینی و هوایی قابل‌ملاحظه است.

حمل کارگو و فریت با تناژ بالا یا محمولاتی که نیاز به حمل عمده دارند از این طریق میسر می‌شود. بسیاری از تجهیزات صنعتی یا کالای بدون بسته‌بندی با وزن بالا به‌وسیله کشتی حمل می‌گردد. پس اگر به دنبال یک راهکار اقتصادی مطمئن برای انتقال بار هستید، قطعاً حمل‌ونقل دریایی گزینه مناسبی است. جنوب چین پر است از بندرگاه‌های بزرگی که منبع و مقصد بسیاری از کشتی‌ها و کانتینرهای بین‌المللی در دریای چین است.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به پاکستان

 

 

مراحل و شرایط صادرات به چین

 

تجار برای اینکه بتوانند محمولات خود را به چین ارسال کنند، نیاز به اخذ مدارک، مجوزها و گواهینامه‌های مربوط به هر کالا دارند. در اینجا به طور مختصر این مراحل برای صادرات به‌طورکلی آمده است.

تأسیس شرکت و افتتاح حساب اولین قدم برای صادرات کالاست. خصوصاً افتتاح حساب در کشور مقصد یا دیگر کشورهای دارای مراوده بانکی از ضروریات این تجارت است.

  • بازاریابی کالا :  مرحله بازاریابی و آشنایی با نیازهای بازار هدف از مهم‌ترین بخش‌های صادرات است. شما نمی‌خواهید کالایی را صادر کنید که در انبار کشور مقصد خاک بخورد. قطعاً باید برای فروش کالا نیز از پیش فکر کنید.
  • صدور پیش‌فاکتور: وقتی مشتری خود را پیدا کردید و باید برای او پیش‌فاکتور به زبان مرجع صادر کنید تا  فرایند رسمی صادرات از سوی مقصد آغاز شود.
  • بسته‌بندی و آماده‌سازی: بسته به نوع کالا و دسته کالایی که ارسال می‌کنید، بسته‌بندی بسیار مهم است. همچنین در شیوه حمل دریایی باید بر اساس استانداردهای کشور مقصد این بسته‌بندی به‌صورت صحیح انجام شود.
  • مشخص‌کردن بهای گمرکی کالا : صادرکننده باید بهای سیف (CIF) یعنی قیمت کالای صادر شده در کشور صادرکننده بر اساس مجموع ارزش کالا Cost، بيمه Insuranc و کرايه حمل Freight مشخص شود.
  • دریافت مجوزهای صادرات کالا از ارگان‌های مربوطه: (RCMC) صادرکننده کالا باید مجوزهای لازم را از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه مانند وزارت بهداشت، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و دیگر سازمان‌ها و نهادهایی که در امر صادرات دخالت دارند، دریافت کند تا هنگام صدور کالا با مشکلی مواجه نشود.
  • اظهار کالای صادراتی به گمرک: اکنون صادرکننده می‌تواند کالای خود را با دردست‌داشتن مدارک لازم به گمرک حمل نموده و اظهارنامه صادراتی و یا خروجی خود را از آن سازمان اخذ نماید.
  • بیمه کردن کالا و قرارداد با حامل: صادرکننده باید قبل از رسیدن به این مرحله شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را شناخته و برای حمل بار خود با یکی از آن‌ها قرارداد امضا کند. شرکت در کنار این کار باید کالای خود را نیز طبق ضوابط بین‌المللی بیمه نماید.
  • گواهی بازرسی: خریدار و فروشنده می‌توانند با یک شرکت بازرسی کالای بین‌المللی و مقبول هر دو طرف، قرارداد ببندند تا گواهی بازرسی موردنیاز را برای این مرحله دریافت کنند.
  • گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش: (Certificate of Origin) در این مرحله فاکتور فروش مبدأ توسط صادرکننده کالا صادر شده و به تأیید اتاق بازرگانی موجود در محل می‌رسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدأ، بارنامه حمل و پروانه گمرکی، کالا را صادر می‌کند.
  • ارسال کالا: در مرحله پایانی شرکت حمل‌ونقل جواز خروج کالا از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت کرده و آن را پس از بارگیری به همراه اسناد بین المللی حمل به کشور مقصد حمل می‌کند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید صادرات نه‌تنها نیازمند دانش تجاری است بلکه به حضور در مکان‌های مختلف و حتی بازار مقصد هم نیاز دارد. در این جا شما می‌توانید در هر جای مسیر صادرات به چین روی همکاری کارشناسان سایت ایران گودز مارکت ( IRAN GOODS MARKET )حساب کنید.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عمان

 

چرا صادرات به چین؟

شاید یکی از سوال‌هایی که برای اکثر افراد ایجاد می‌شود این است که چرا صادرات به چین دارای اهمیت زیادی است. در مبحث تجارت و مارکتینگ یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث موفقیت شما می‌شوند، این است که بازار هدف خود را به درستی شناسایی کنید و سعی کنید، نیاز آن‌ها را برطرف نمایید. با توجه به جمعیت زیادی که کشور چین دارد، بر اساس حداقل تعداد خانواری که برای افراد چینی در نظر گرفته شده است، بازار هدف می تواند شامل ۷۰ میلیون نفر باشد که رقم قابل توجهی است. به عنوان مثال اگر از این ۷۰ میلیون نفر هر کدام یک متر مربع فرش ایرانی بخواهند ما باید سالانه چیزی حدود ۷۰ میلیون متر مربع فرش برای صادرات داشته باشیم ، در حالی که اصلا ایران صادرات به چین در این مقیاس برای فرش را ندارد.

در همه جای جهان مسلمان وجود دارد و کشور چین نیز مستثنی این قضیه نیست. بر اساس آخرین آمار ها تعداد افراد مسلمان که در چین ساکن هستند، حدود ۷۰ میلیون نفر است. باز هم این ماجرا باعث افزایش انگیزه جهت افزایش صادرات به این کشور خواهد شد.

 

روش های صادرات به چین

همان‌طور که می‌دانید برای صادرات روش‌های مختلف زمینی، هوایی و  … دارد. یکی از روش‌های بسیار سنتی که هنوز هم جایگاه ویژه ای برای خود دارد فروش حضوری است. به این معنا که خود تاجر برای معرفی و فروش محصول خود به چین سفر می کند و خود برای پیدا کردن خریدار تلاش می کند. این روش همیشه نمی‌تواند برای شما پاسخ‌گو باشد، ولی نمی‌توان به طور کامل هم آن را ندید گرفت. اما در صورتی‌که به دنبال روش‌های جدید و مدرن برای تجارت هستید، می‌توانید از روش‌های آنلاین استفاده کنید. در این حالت شما تنها باید به جست و جوی سایت‌های تجارتی معتبر باشید و محصول خود را برای معرفی به سایرین در آن‌ها قرار دهید.

 

کالاهای صادراتی ایران به چین

از سری محصولات صادراتی زیادی که به چین صادر می‌شود می‎توان به مواد اولیه نفتی و غیرنفتی بویژه مواد آلی و معدنی اشاره کرد. محصولات صادراتی به چین و شهرهای تجاری مهم آن نظیر هنگ‌کنگ، شانگهای، گوانجو و … صادر می‌شود.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عراق – اطلاعات اولیه

 

مواد آلی و معدنی اصلی صادراتی عبارت‌اند از:

  • صادرات فلز: آهن، آلومینیوم، روی، پروفیل، مس، فولاد و …
  • صادرات سنگ: سنگ کوپ (برش خورده)، سنگ اسلب (برش خورده)، انواع سنگ‌های معدنی آهن، سرب، سیمان، روی، زغال‌سنگ، کروم و سلستین (سنگ‌های‌ ساختمانی اعم از مرمر، گرانیت و …)
  • مواد نفتی و شیمیایی اعم از آتش‌زا و غیر آتش‌زا هیدروکسید سدیم و فتالیک انیدرید، اوره، بنزن، موی نرم (کرک)، پلی‌وینیل کلراید، پلی‌اتیلن، دی کلرو اتیلن، دی اتیلن گلیکول، دی‌اتیل اتر، اترهای مونوبوتیلیک، آمونیاک مایع، تریکلرواتیلن، اترهای سیکلانیک و انواع اترمونولیک‌های اتیلن گلیکول
  • صادرات دامی: پارچه‌های پشمی، کتان و نایلون، پوشاک، انواع فرش ماشینی و دستی نخ از پشم، پنبه تنباکو، پوست و چرم از گاو، گوسفند، بز، پای مرغ
  • صادرات صنایع‌دستی: فرش‌های نفیس دستبافت، پارچه‌های تزئینی رومیزی، نخی، ظروف میناکاری شده، انواع لوسترها و اشیای تزیینی
  • صادرات گیاهان دارویی: زیره، بابونه، بومادران، فلفل سیاه، گل ختمی، انیسون، آویشن، مارچوبه، زوفا، کتیرا، زردچوبه، آنغوزه، شیرین بیان و تلخ بیان، سقز، شکر تیغال، حنا، زیره سبز، اسفرزه، بادرنجبویه، باریجه، برگ کنار، مریم گلی، کرفس وحشی (کلوس)، پرسیاوشان، گز خوانسار (گز انگبین)، گلی کاسنی، گل گاو زبان، گلاب، اسطوخودوس، برگ بو و…
  • صادرات مواد شوینده: شامپو، صابون، کرم‌های آرایشی، پودر لباسشویی، مایع ظرف‌شویی، فوم دستشویی و سفیدکننده
  • صادرات خشکبار: بادام و گردو، فندق، پسته، مغز پسته، کشمش، انجیر خشک، خرما، انجیر خشک، میوه‌های خشک و…
  • صادرات آبزیان: انواع ماهی، میگو، خرچنگ و خاویار
  • صادرات مواد خوراکی: سبزی‌ها خشک، منجمد، میوه (انار، گریپ‌فروت، انگور، گلابی، گیلاس و سایر میوه‌ها) و آب‌میوه و سایر فرآورده‌های صنایع غذایی (رب گوجه‌فرنگی و انواع سس، سرکه، نوشابه، آدامس، عسل، آب‌نبات، انواع شکلات و بیسکویت، مربا، پیاز و سیر خشک)

 

پرسودترین اقلام صادراتی به چین

کالاهایی که از نظر قیمتی در بازار جهانی دارای قیمت پایه و ثابتی هستند ، نمی‌توانند سودآوری بالایی داشته باشند. اما کالاهایی که بر مبنای هیجان خریده می‌شوند ، دارای سودآوری بالایی هستند . برای نمونه در دسته صنایع‌دستی ، به دلیل اهمیت هنر و کیفیت ، توجه خریدار ، به جزئیات ، نسبت به قیمت بیشتر است و این امر سبب شده تا فروشنده ،حاشیه سود فروش بالایی برای خود در نظر بگیرد. این نوع از گروه محصولات در ایران نسبت به بازارهای جهانی قیمت مناسب‌تری دارند. مهم‌ترین و پرسودترین کالاهای صادراتی ایران به چین در چند سال گذشته به شرح زیر است:

 

صادرات به چین

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به ترکیه – دروازه طلایی تجارت

 

چگونگی حمل دریایی به چین

دو نوع حمل دریایی به چین صورت می‌گیرد:

  • حمل فله

در حمل‌ونقل به‌صورت فله‌ای یعنی کالای مدنظر شما نیاز به بسته‌بندی خاصی ندارد پس می‌توان این کالا را بدون کانتینر در کشتی ارسال کرد و چون حمل بار شما بدون کانتینر است پس هزینه جابه‌جایی کالا تا حد زیادی برای شما کاهش می‌یابد.

  • حمل بار کانتینر

در حمل کانتینری، کالای شما به‌صورت کانتینر در کشتی جای‌داده می‌شود و در اکثر مواقع از بندرهای خرمشهر و بوشهر به بندرهای صادراتی چین می‌رود. اعلام زمان کافی و کاهش هزینه، از نکات مثبت حمل بار کانتینر و واردات به چین است. جابه‌جایی کالا به‌صورت کانتینری به دو گونه تقسیم می‌شود.

۱.     خرده بار «LCL»

وقتی میزان بار شما از یک کانتینر کمتر باشد ، این روش بهترین انتخاب برای شماست. به همین جهت، فروشنده بار شما را ، با کالاهای مشابه، در یک کانتینر قرار می‌دهد و هزینه حمل‌ونقل شما ، به‌شدت کاهش می‌یابد.

  1. کانتینر دربستی «FCL»

شرکت‌های فورواردر ، حمل با کانتینری را انجام می‌دهند، در این روش ، حمل سلامت کالا تا حد زیادی تأمین می‌شود و اگر بار شما از یک کانتینر کم‌تر باشد کالای شما در یک کانتینر مجزا و به‌صورت دربستی ارسال می‌شود.

 

صادرات به چین

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات به افغانستان – بازاری دائمی برای کالاهای ایرانی

بازار هدف و مقاصد اصلی محمولات صادراتی به چین

آمار صادرات ایران به چین از نظر مکان و زمان قابل‌بررسی است!

  • مبادی مقاصد و صادراتی ایران به چین عبارت‌اند از:

حمل از بنادر عباس – بوشهر – خرمشهر – چابهار – قشم – بندر امام خمینی به بنادر شانگهای، شنزن، نینگبو، نانشا، هوانگپو، گوانژو، چونچینگ، چینگدائو، تیانجین، شیامن، یونگفو، تاکینگ، دالیان، لیان یونگانگ، ژوهای، ووهان و وهو صورت می‌گیرد.

  • بازه زمانی رسیدن کالا به چین

مسیر انتخابی خطوط کشتیرانی و برنامه هفتگی حرکت کشتیرانی متغیر است لذا باتوجه‌به میانگین مسافت ایران و چین که حدود ۶۵۰۰ تا ۵۵۰۰ مایل متغیر است. می‌توان کوتاه‌ترین زمان ارسال محمولات صادراتی را حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ روز  زمان بارگیری روی کشتی و حرکت آن به مقصد در نظر گرفت.

 

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

11 دیدگاه در “صادرات به چین

  1. ماجد گفت:

    بازار چین،بازار بسیار بزرگ و جذابی است ولی بدلیل سیاست‌های خاص تجاری چین،امکان رقابت با شرکت‌های چینی بسیار کم است.مگر اینکه زمینه ای باشد که شرکت‌های چینی یا بعنوان شریک باشند یا هم اصلا ورود نکرده باشند.تجارت با چین ظرافت‌های خاص خود را دارد.

    1. محمد قاسمی(IRANGOODSMARKET) گفت:

      بالاخره چشم پوشی از بزرگترین بازار مصرفی دنیا ، کار آسانی نیست ولی مانند تمام پروژه های بلند پروازانه ، چالشهای خود را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *