تجارت بین الملل

صادرات به کره جنوبی

صادرات به کره جنوبی

 

 

آشنایی با کره جنوبی

کره جنوبی کشوری است در بخش جنوبی شبه‌ جزیره ی کره در شرق آسیا. پایتخت آن شهر سئول است. جمعیت کره جنوبی حدود ۵۱ میلیون نفر است. اکثریت قومی این کشور را کره‌ای‌ها تشکیل می‌دهند. ۴۶٫۵ درصد از مردم این کشور بی‌دین هستند، ولی مابقی مردم آن اکثرا پیرو آیین‌های بودایی، کنفوسیوسی، چوندوگیو و مسیحی کاتولیک و پروتستان هستند. زبان رسمی و رایج، زبان کره‌ای است.

 

کره جنوبی همانند بسیاری دیگر از همسایه‌های آسیایی خود، متحمل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ آسیا شد؛ اما این کشور توانست که دوباره برخیزد و پس از یک ترمیم سریع به رشد خود به سوی تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های عمده اقتصادی جهان ادامه دهد. کره جنوبی به‌واسطه ی شرکت‌های چندملیتی با فناوری پیشرفته، مانند سامسونگ و هیوندای-کیا و ال‌جی، هفتمین صادرکننده ی بزرگ جهان است.

 

صادرات به کره جنوبی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به آذربایجان

 

امروزه اقتصاد موفق کره جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته ی چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) می‌باشد و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد، و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول و سازمان توسعه تجارت ،  به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته ، طبقه‌بندی شده است.

 

سئول، پایتخت این کشور، یکی از ده شهر برجسته ی اقتصادی و مالی جهان است. کره جنوبی علی‌رغم کمبود منابع طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت در میان کشورهای گروه ۲۰، یکی از اقتصادهای نیرومند دنیا تلقی می‌شود. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست.

همانند آلمان غربی و ژاپن، صنعتی‌سازی سریع از دهه ۱۹۶۰، کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده در جهان تبدیل کرد. این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کره جنوبی دومین میزان ذخایر را در میان کشورهای توسعه‌یافته داراست و همچنین ششمین ذخایر ارزهای خارجی را در جهان داراست. با وجود دارا بودن وضعیت توسعه‌یافته، کره جنوبی حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع، همراه با بیشترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد.

 

کره جنوبی؛ اقتصاد

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده در جهان، کره پیشرفت های چشمگیری را در دهه گذشته را تجربه کرده است.

در زیر به وضوح می توان اقتصاد کره را مشاهده کرد که در سال 2012 – 2013 منتشر شده است:

تولید ناخالص: 1198میلیارد دلار

تورم: 1.1 درصد

سرمایه گذاری خارجی: 223.3 میلیارد دلار

ذخایر ارزی و طلا: 341.8 میلیارد دلار

محصولات مهم کشاورزی: برنج – جو – سویا – ذرت – توتون و محصولات ریشه ای – سبزیجات – میوه – گاو – خوک – مرغ – لبنیات – ماهی

محصولات مهم صنعتی: انواع اتومبیل – لوازم صوتی و تصویری – فولاد و آهن – کشتی – ماشین آلات کفش – منسوجات – نیمه هادیها

محصولات مهم معدنی: آلژاسیت – زغال سنگ – سنگ آهن – تنگستن – روی – سرب – گرافیت

 

صادرات به کره جنوبی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به گرجستان

 

 

بررسی تجارت کره جنوبی با سایر کشورها

کره روابط بسیار قدرتمندی در سیاست خارجی خود را در دستور کار قرار داده تا بتواند به وسیله آن تجارت خود را نسبت به گسترده تر سازد. کره اقتصاد خود را با سه کشور چین، آمریکا و ژاپن گره زده و با این سه کشور بیشرتین مراوده اقتصادی و تجاری را دارد.

 

جهان و صادرات به کره جنوبی

کره، چین را به عنوان محلی برای تامین نیازهای خود می بیند که بیش از همه از این کشور واردات انجام میدهد. چین با در دست داشتن بیش از 24 درصد از صادرات به کره جنوبی ، سردمدار دیگر کشورها است آن هم با اختلاف بسیار زیاد!

بعد از چین کشورهای دیگری نظیر آمریکا با 10.7 درصد، ژاپن با 7.1 درصد، هنگ کنگ با 6 درصد، سنگاپور با 4.2 درصد، ویتنام با 2.9 درصد، چین تایپه با 2.7 درصد، اندونزی با 2.5 درصد، هند با 2.2 درصد، روسیه با 2 درصد و دیگر کشورها نیازهای کره را تامین می کنند. ایران در رتبه بیستم صادرات به کره جنوبی قرار دارد با 1.1 درصد از کل واردات کره.

 

جهان و صادرات از کره جنوبی

همچنان در رتبه برترین کشور بین کشورهای دیگر در ارتباط تجاری با کره، چین باقی مانده است. چین با وارد کردن 15.5 درصدی از کل حجم صادرات کره به جهان، بیشترین واردات را بین کشورهای دیگر از کره را در اختیار دارد.

بعد از چین، ژاپن با 12.4 درصد، آمریکا با 8.4 درصد، عربستان با 7.6 درصد، قطر با 4.9 درصد، استرالیا با 4.4، کویت با 3.5 آلمان با 3.4 درصد، صادرات به اندونزی با 3 درصد، امارات با 2.9 درصد و … در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در این آمار، ایران در رتبه شانزدهم با 1.6 درصد از حجم کل صادرات کره به دنیا قرار دارد.

 

صادرات به کره جنوبی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به چین

 

 

تجارت ایران و کره جنوبی

بر اساس آمار منتشر شده، ایران در سال 2010 بیش از 5 میلیارد دلار نفت به این کشور صادر کرده است و نیازهای آن را برطرف ساخته. اما به مرور زمان و در سال های بعد، شاهد کم شدن حجم تجارت و صادرات نفتی ایران به کره و صادرات غیر نفتی ایران به کره جنوبی هستیم.

به دلیل وجود ایران در منطقه ای استراتژیک، شرکت های کره ای شروع به فعالیت خود در ایران کرده اند و دولت ایران باید با همکاری دولت کره شرایطی را به وجود آورد که شرکت های ایرانی هم به کشور کره منتقل شوند و امکان تعامل و مراوده با بکدیگر را داشته باشند.

قطعا این نشانه خوبی برای تجارت و مراوده ایران و کره نیست و باید هرچه سریع تر دوباره بهدوران طلایی تجارت ایران و کره برگشت.

ایران بیشترین کالاها و محصولاتی را که از کره وارد می کند شامل آهن و فولاد، وسایل نقلیه و قطعات خودرو، کاغذ و بطری و دیگر محصولات دیگر را برای خود تامین می کند.

از آن طرف کره از ایران محصولات پروپان و بوتان، روی، متانول و مواد شیمیایی، آلومینیوم و دیگر موارد را برای تامین نیازهای خود وارد می کند.

ایران در سال 92 بیش از 328 میلیارد دلار کالای غیر نفتی را به کره صادر کرده که نسبت به سال 90 یک سوم شده است. این آمار نشان دهنده کاهش روابط اقتصادی ایران و کره است.

 

 

مزایای صادرات از ایران به کره جنوبی

کشور کره جنوبی ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﻃﺮﻑ های ﺗﺠﺎﺭی ﻋﻤﺪﻩ ﺍﻳﺮﺍﻥ می ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﺷﺪ ﺳﺮﻳﻊ اقتصادی ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺁﻥ، ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻬﻢ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺧﺎﺭجی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎی ﺍﺧﻴﺮ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺗﺠﺎﺭی ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﻛﺸﻮﺭ و صادرات به کره جنوبی ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍنی ﺑﺮﺍی ﺩﻭ ﻃﺮﻑ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ می ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻬﻢ ﺯﻳﺮ ﺑﻄﻮﺭ ﺍﺟﻤﺎلی ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ:

کشور ایران با توجه به برخورداری ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺍﻧﺮﮊی می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﺮآﻭﺭﺩﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎی ﻭﺍﺭﺩﺍتی ﻛﺮﻩ ﺳﻬﻢ ﺑﻪ ﺳﺰﺍیی ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

کشور ایران با توجه به دسترسی ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﺑﺪﻟﻴﻞ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎیی ﻣﻤﺘﺎﺯ ﺧﻮﺩ، ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺗﺠﺎﺭی ﻛﺮﻩ ﺟﻨﻮبی ﺑﺎ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﭼﻨﺪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺩﺍﺭﺍ می ﺑﺎﺷﺪ.

 

صادرات به کره جنوبی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به روسیه

 

آمار واردات کره جنوبی

کشور کره جنوبی در سال گذشته ۵۰۳,۲۵۹,۳۹۷ هزار دلار واردات انجام داده است که کشور چین با سهم ۲۱ درصدی و ۱۰۷,۲۱۹,۷۶۳ هزار دلار بیشترین میزان صادرات به کره جنوبی را داشته است. آمریکا با ۶۲,۱۰۲,۸۸۳ هزار دلار و ۱۲ درصد و ژاپن با ۴۷,۵۷۵,۴۳۳ هزار دلار و ۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

لیست اقلام وارداتی کره جنوبی

  • سوختهای معدنی، روغنهای معدنی و محصولات تقطیر آنها
  • ماشین آلات و تجهیزات برقی و قطعات آن؛ ضبط کننده های صدا و تولید کنندگان صدا، تلویزیون
  • ماشین آلات، وسایل مکانیکی، راکتورهای هسته ای، دیگهای بخار؛ قطعات آن
  • تجهیزات نوری، عکاسی، فیلمبرداری
  • وسایل نقلیه غیر از انبار ریلی یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آنها
  • آهن و فولاد
  • سنگ آهن
  • مواد شیمیایی آلی
  • پلاستیک و محصولات آن
  • مواد شیمیایی معدنی؛ ترکیبات آلی یا معدنی فلزات گرانبها از فلزات خاکی کمیاب
  • محصولات دارویی
  • محصولات آهن و فولاد
  • پوشاک و اکسسوری لباس زنانه
  • آلومینیوم و محصولات آن
  • مس و محصولات آن
  • گوشت
  • فرآورده های خوراکی و گندم
  • ماهی و سخت پوستان، صدف و سایر مهرگان آبزی
  • مرواریدهای طبیعی یا کشت شده، سنگهای قیمتی یا نیمه قیمتی
  • پوشاک و اکسسوری لباس مردانه

 

صادرات به کره جنوبی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به ترکمنستان

 

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

7 دیدگاه در “صادرات به کره جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *