تجارت بین الملل

صادرات به کویت

صادرات به کویت

کویت یکی از کشورهای ثروتمند است که اقتصاد بسیار باثباتی دارد. این کشور دارای جمعیتی حدود6  میلیون نفر است و دین آن‌ها اسلام و اهل تسنن هستند. این کشور در نزدیکی کشور ایران قرار داشته و به دلیل داشتن بنادر زیاد می‌تواند یکی از مقصدهای مهم صادراتی باشد. بسیاری از استان‌های کشور ازجمله خوزستان ارتباط تجاری خوبی با این کشور داشته و از طریق آن‌ها می‌توانید برای صادرات به این کشور اقدام نمایید. قبل از تصمیم‌گیری در مورد صادرات به این کشور باید ابتدا با روند قانونی صادرات محصول در ایران آشنا شوید. سپس با بررسی نیازهای کشور مقصد برای این کار اقدام نمایید تا تجارت پرسودی برای شما به همراه داشته باشد.

اقتصاد نفتی و نبود تولید کشاورزی باعث شده است این کشور برای رفع نیاز شهروندان خود و تامین مواد غذایی، واردات این محصولات را در دستور کار خود قرار دهد. صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به کویت از مهم ترین جنبه های همکاری دو طرف به شمار می رود.

یکی از راه های صادرات به کویت از کشور ایران،که به طور سنتی و از طریق آب انجام می شد توسط سرمایه گذاران و تجار خوزستانی و بوشهری بود. ایران با کشور کویت توسط یک مرز آبی ارتباط دارد.با توجه به حضور این تجار متاسفانه هنوز این کشور از کالا های ایرانی خالی است پس باید تلاش کرد که صادرات به کویت به چندین برابر الان شود.در صورتی که علاوه بر تجار خوزستانی و بوشهری، تجار بسیاری دیگر در حوزه های گوناگون صادرات به این کشور عربی را انجام می دهند.

یکی از خصوصیت های مهم وخاص بازار صادرات به این کشور عربی رعایت نمودن استاندارهای این کشور عربی می باشد، که اکثرا بازار کویت تابع همین استاندارد های شورای همکاری در خلیج فارس است.

کالاهای صادراتی به کویت

یکی از قدم‌های بسیار مهم برای صادرات به کویت، آشنایی با بازار و نیاز این کشور است. سپس می‌توانید کالاهای صادراتی به کویت را تعیین کرده و فعالیت خود را شروع کنید. کویت دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوبی است و می‌تواند یکی از مقصدهای بسیار مهم تجاری به شمار رود. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین محصولات در این کشور نفت و سوخت‌های فسیلی هستند، از این رو این کشور به بسیاری از کالاهای اساسی نیاز دارد. اقتصاد تک‌محصولی کویت باعث شده تا بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری خود را از طریق واردات تأمین کند.

بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کویت از چین و آمریکا واردشده و بخشی از آن‌ها نیز از عربستان و امارات وارد می‌شوند. محصولات دارویی، وسایل موردنیاز حمل‌ونقل، محصولات خوراکی، تجهیزات برقی و فلزات گران‌بها ازجمله کالاهای وارداتی این کشور هستند. محصولاتی که از ایران به کشور کویت صادر می‌شوند شامل زعفران، صادرات میوه به کویت،حیوانات، سیمان، فرش های بافتنی سنتی و کف پوش های زیبا، حلوا ماهی، بستنی، پیاز، سنگ ، گچ، خشکبار،سقز، سیر ،هندوانه و همینطور کاه ، محصولات معدنی، محصولات غذایی مانند آرد و غلات، مصالح ساختمانی، میوه و مرکبات، محصولات کشاورزی و … هستند. تمام کالاهای صادراتی به کویت باید در بسته‌بندی مناسب، با برچسب عربی و بر اساس استانداردهای شورای همکاری خلیج‌فارس باشند.

 

شرایط صادرات به کویت

 

طبق قوانین گمرکی تعرفه واردات عموم کالاها از سایر کشور ها و طبق مصوبه متحد الشکل شورای همکاری در حوزه ی خلیج فارس، 5 درصد است.البته که تعرفه جهت دخانیات صد درصد می باشد.

وزارت بازرگانی فقط برای اتباع  کویتی،صنایع کویتی و همچنین شرکت های کویتی، کارت بازرگانی را می تواند  صادر کند.

یکی از موارد مهم جهت ترخیص محموله های تجاری ارائه گواهی مبداء به همراه سایر اسناد تجاری است.

امکان ثبت شرکت در کشور کویت فقط از یک طریق انجام می شود یا باید تابعیت کشور را داشته باشید یا این که یک شخص کویتی با شما سهام دار باشد.

حداکثر سهام طرف غیر کویتی در صـورتی که شرکت مشترک ثبت شود در حدود 49 درصد است.

درج نمودن مشخصات محصول روی آن، ترکیبات محصول،اطلاعات مربوط به شرکت تولید کننده ی محصول، تذکرات مهم و ضروری مرتبط به مـصرف و یا نگهداری نمودن محصول

تاریخ تولید و تاریخ انقضاء محصول باید به زبان عربی قید شود.

در این کشور عربی اگر اتباع خارجی قصد فعالیت کردن تجاری و صادرات به کویت را داشته باشند باید از طریق یک تابعیت کویتی انجام شود.

یعنی در کل می توان گفت فقط شرکت هایی که در کشور کویت ثبت شده اند و یا شرکت ها کویتی هستند اجازه واردات به کشور را دارند.

مدارک لازم برای صادرات به کویت

مدارک لازم جهت صادرات که برای فعالیت در حوزه تجارت باید به آن توجه ویژه داشته باشید؛ عبارت‌اند از:

۱- اخذ کارت بازرگانی معتبر به نام صادرکننده کالا

دارنده کارت بازرگانی اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه فعالیت در امر تجارت خارجی را دارند. اعتبار کارت بازرگانی از زمانی که صادر می‌شود، یک سال است. برای اخذ کارت بازرگانی از طریق وب‌سایت اتاق بازرگانی استان می‌توانید اقدام کنید.

۲- اخذ مجوز صدور

اخذ مجوز صدور، زمانی لازم است که توسط وزارت بازرگانی موافقت کلی اعلام نشده باشد. از جمله کالایی که نیاز به صدور مجوز دارد: نان، روغن نباتی، شیر، آرد، کودهای شیمیایی، سیمان خاکستری، انواع مختلف واکسن دام، ضدعفونی‌کننده‌ها، تراکتور ۳۹۹ تک و جفت دیفرانسیل، لاستیک ماشین‌آلات سنگین، مواد مخدر، اقلام دامی، اقلام نباتی، ماشین‌آلات خط تولید، چوب خام، ۵۱ قلم محصول پتروشیمی‌، حلال‌ها، روغن‌موتور، نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های پالایشگاهی هستند.

۳- اخذ گواهی بهداشت و مجوز قرنطینه

گواهی بهداشت نباتی، گواهی است که به‌عنوان سند سلامت بهداشتی نباتات در دنیا شناخته و در کشورهای مختلف توسط سازمان‌های تابع کشاورزی صادر می‌شود؛ از جمله کالاهایی که نیاز به گواهی بهداشت دامی طبق ماده ۷ قانون دامپزشکی کشور دارند: ورود و صدور هر نوع دام زنده، تخم‌مرغ نطفه‌دار، اسپرم دام، فرآورده‌های خام دامی، داروها، واکسن‌ها، سرم‌ها، سموم دام‌پزشکی، مواد بیولوژیکی، مواد ضدعفونی، مواد غذایی متراکم، مکمل غذای دام و طیور.

۴- اخذ گواهی استاندارد

از دیگر مدارک لازم جهت صادرات کالا، گواهی استاندارد است.

۵- اخذ گواهی انرژی اتمی که به آن گواهی‌های مرسوم هم گفته می‌شود.

این گواهی در کالاهای زیر لازم است: مواد غذایی یا انواع فلزات اسقاط

۶- تهیه و تنظیم عدل‌بندی Packing List در صورتی که کالا متنوع و بسته‌بندی متفاوت باشد. در غیر این حالت گمرک باید کلیه بسته‌ها را باز کند و بازرسی بکند.

۷- اخذ شناسنامه فرش تنها برای فرش دستباف کاربرد دارد.

اسنادی که در زیر به آن اشاره می‌شود برای صادرات ضروری نمی‌باشد؛ اما در صورت مطالبه توسط کشور مقصد باید ارائه شود: گواهی مبدأ، کارنه تیر، سیاهه خرید، بارنامه حمل، گواهی بازرسی.

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای صادرات به کویت، آشنایی با بازار نیازهای این کشور است. بعد از آن می‌توانید کالاهای صادراتی را تعیین کرده و فعالیت خود را آغاز کنید. کویت یکی از مقصدهای مهم تجاری و اقتصادی به شمار می‌رود. تأثیرگذارترین محصول در این کشور، نفت و سوخت فسیلی است. رویه اقتصاد تک محصولی در این کشور سبب شده تا بخش زیادی از کالاهای ضروری خود را از طریق واردات تأمین بکندف از جمله بهترین کالاهای وارداتی به این کشور در زیر آورده شده است.

 

 

مسیرهای صادراتی به کویت

کشور کویت ازجمله کشورهایی است که برای واردات تنها کالاهای باکیفیت بالا را می‌پذیرد. در صورتی که کالا یا محصول تولیدی شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد نمی‌توانید در این کشور به فروش برسانید. برای صادرات با کویت می‌توانید از طریق استان خوزستان و شهرهای مختلفی مانند بوشهر و خرمشهر اقدام کنید. مرز مشترک ایران و کویت به‌صورت دریایی است و باید به کمک کشتی و لنج‌های بزرگ اقلام صادراتی را به این کشور ارسال نمایید.

بسیاری از بخش های حمل بار به کویت مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی خواهد بود و این می تواند بازار خوبی برای تاجران در این زمینه محسوب شود، در واقع تنها کمتر از یک درصد محصولات تولید شده در کویت به کشاورزی و محصولات غذایی مرتبط است که بیشترین آن را محصولات دریایی تشکیل می دهد. پس عملا با کمی اغراق می توان گفت که کویت از نظر غذایی به طور کامل یک مصرف کننده در جهان محسوب می شود و بازار خوبی برای انواع صادرکنندگان این حوزه ایجاد کرده است.

قبل از هر کار باید با تمام قوانین صادرات کالا از ایران و قوانین واردات کالا به کویت آشنا بوده تا بتوانید محصولات خود را برای این کشور ارسال نمایید. در این میان شرکت‌ها و بازرگانان بسیار زیادی در این زمینه وجود داشته که می‌توانند باتجربه و تخصص خود به‌راحتی محصولات و کالاهای شمارا به این کشور صادر نمایند.

 

 

ثبت شرکت در کشور کویت چگونه امکان‌پذیر است؟

برای ثبت شرکت در کویت یا باید تابعیت داشته باشید یا این که یک فرد کویتی با شما سهام‌دار باشد. در صورتیکه شرکت مشترک ثبت شود حداکثر سهام تخصیص یافته به طرف غیر کویتی در حدود ۴۹ درصد است. در کویت اگر اتباع خارجی قصد فعالیت تجاری و صادرات به کویت را داشته باشند باید توسط یک تابعیت کویتی این کار صورت بگیرد.

چرا کویت مورد توجه ویژه تجار ایرانی قرار گرفته است؟

نزدیک بودن و همسایگی با کشور ایران

دارابودن بنادر مختلف

ثبات اقتصادی در کویت

ثروتمند و شیخ‌نشین بودن کویت

دور بودن از هرگونه حواشی و جنگ‌های موجود در خاورمیانه

برقراری ارتباط مؤثر با تجار در سراسر جهان

دسترسی بالا به شرکت‌های بین‌المللی

موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر و داشتن مرز دریایی با ایران

حضور زیاد و تأثیرگذار ایرانی‌ها در این کشور

داشتن تنوع ملیت

از جمله کشورهای امن خاورمیانه

 

قوانین و مقررات صادرات میوه به کویت

کشور کویت جزء کشور های عضو اتحادیه عرب است و کل کشور هایی که عضو این شورا هستند از لحاظ امور تجاری و گمرکی و استاندارد از سطح کیفیت بالایی برخوردار هستند،به همین علت تجار ایرانی زمان صادرات به کویت از حساسیت بیشتری نسبت به محصولات برخوردار شوند تا بهترین کیفیت در محصول و حمل و نقل را ارائه دهند.

کالاهایی که استاندارد اروپایی دارند خیلی سریعتر پذیرش دارند به همین دلیل صادرات میوه استاندارد شورای خلیج فارس را دارند به راحتی به کشور کویت وارد می شوند.

به خاطر داشته باشید کالاهایی که به کشور کویت صادر می کنید  با درج اطلاعات مربوطه روی محصولات به زبان عربی باشد ولی تاریخ را به میلادی قید کنید زیرا تاریخ در این کشور به میلادی است.

رقیب ایران در صادرات میوه به کویت کشور ترکیه است پس سعی کنید تمام سعی خود را در این زمینه بکنید تا از این رقابت عقب نمانید و گرنه بازار ارزشمند این کشور عربی به ترکیه متعلق خواهد بود.زیرا صادرات به کشور کویت نسبت به سایر کشور های حوزه خلیج فارس بسیار مشکل ساز است.

 

مزایای صادرات میوه به کویت

شاید به این فکر کنید چرا بین این همه محصولات و کالا ها تاکید بیشتر به صادرات میوه است!

به این دلیل این نوع از صادرات انتخاب می شود چون تولید آن نسبت به ماشین آلات و لوازم خانگی در کشور ارزان تر است، به همین دلیل سود آن نیز افزایش خواهد یافت. و هر سرمایه گذاری می تواند این صادرات را انجام دهد که با حداقل داشتن سرمایه می تواند فعالیت داشته باشد،در واقع می توان گفت این تجارت می تواند خصوصی هم باشد.

دلیل دیگر انتخاب این نوع از صادرات به کویت به دلیل بعد مسافتی کم که بین دو کشور وجود دارد هزینه های حمل و نقل را کاهش داده و بر سود خالص صادرات کویت می افزاید.

عدم پرداخت مالیات صادرات میوه یکی دیگر از این دلایل می باشد.

در این کشور عربی امکان این وجود دارد که ارز ریالی زمان خرید و فروش انجام شود که به دلیل وجود بانک های جهانی برای نقل و انتقالات تجارت را در این کشور بسیار راحت کرده است.

همانطور که می دانید تجارت و صادرات به کشور های حوزه خلیج فارس برای ایران بسیار سودمند است زیرا کشور ایران از خاک حاصلخیزی برخوردار است و بسیار مناسب جهت کاشت تره بار است به همین خاطر کشور های عربی از جمله کویت مجبور هستند با کشور ما وارد تجارت شوند زیرا از طرفی اگر بخواهند کالا ها و محصولات خود را از کشور های دیگری درخواست کنند به خاطر بعد مسافت طولانی و هزینه بیشتر برای آن ها سودمند نخواهد بود.پس باید طبق کیفیت درخواستی بازار این کشور عربی صادرات را انجام داد.

 

سخن پایانی

شرایط اقتصادی کویت از قابلیت و توانایی بالایی جهت صادرات محصول و ارائه بهترین خدمات برخوردار است؛ از جمله ویژگی‌های اصلی در شرایط اقتصادی کویت، کیفیت بالای کالا و داشتن استانداردهای لازم است. اگر می‌خواهید به بازار کویت وارد شوید باید محصولاتی با کیفیت و با استانداردی بالا را ارائه دهید؛ بسته‌بندی مناسب و برچسب‌گذاری به زبان عربی نیز اهمیت زیادی دارد و در فروش محصولات شما تأثیرگذار است.

 

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “صادرات به کویت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *