تجارت بین الملل

صادرات سنگ ساختمانی

صادرات سنگ ساختمانی

بررسی وضعیت تولید و صادرات انواع سنگ های ساختمانی در ایران، کشور ایران به پشتوانه برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی و ذخایر شناسایی شده به میزان تقریبی ۶۰ میلیارد تن ، از جایگاه ویژه ای در سطح جهان برخوردار است. در این میان معادن سنگ تزئینی کشور ، از جهت تنوع و کیفیت در سطح جهان به خوبی شناخته شده است. ذخایر سنگ ایران از نظر تنوع سنگهای ساختمانی در رتبه اول و از نظر تولید و استخراج جزو هفت کشور اول دنیا قرار دارد.

امروزه با گسترش صنعت استخراج و سنگ تراشی و صادرات سنگ  در سراسر جهان و از جمله کشور ایران، این صنعت به یکی از پر سور ترین صنایع برای تجار و بازرگانان تبدیل شده است.

ایران می‌تواند در گروه صادرات غیر نفتی، سرمایه و ارز آوری بسیار بالایی برای کشور داشته باشد. از این رو، آشنایی با نحوه صادرات سنگ یا صادرات کالا از گمرکات کشور ایران مطلب مهمی است که آشنایی با آن برای هر تاجر یا بازرگانی که قصد صادرات سنگ را دارد الزامی خواهد بود.

 

صادرات سنگ ساختمانی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :   صادرات مواد غذایی – صفر تا صد

 

بررسی وضعیت تولید و صادرات انواع سنگ های ساختمانی در ایران

به طورکلی حجم ذخایر سنگ ساختمانی در جهان به ۱۵ میلیارد تن می رسد که ایران ۴ میلیارد تن از آن را در خود جای داده است و از این میزان حدود ۲۰ میلیون تن آن در سال استخراج و حدود ۵ درصد آن صادر میشود. بنابراین موقعیت جغرافیایی، فراوانی و تنوع سبب شده است که ایران از پتانسیل مطلوبی در بازارهای بین المللی برخوردار باشد. ایران از ذخایر غنی تراورتن، مرمر، مرمریت و گرانیت بهره مند است.

با وجود تمامی مزیتهای سنگهای ساختمانی کشور در مقایسه با سایر کشور های جهان، با این حال سهم ایران از بازار مبادالت جهانی سنگ کمتر از ۳ درصد است. تولید انواع سنگ تزئینی کشور در سال ۹۸ بالغ بر ۱۵٫۵ میلیون تن سنگ است که نسبت به سال ۱۳۹۷ ، رشد ۱۸ درصدی را نشان می دهد. بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات سنگ تزئینی در سال گذشته به ۲۷۰ میلیون دلار رسید که رشد ۳۵ درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید : صادرات به روسیه

 

نمایی از صنعت سنگ  و صادرات سنگ ایران

صنعــت سنگ ایـران یکی از بــزرگترین فرصــت های کارآفرینی، اشتغالزایی و اقتصادی است که متاسفانه علی رغم تلاشهای انجام شده توسط بخش خصوصی و دولتی، همچنان بصورت ناشناخته باقی مانده است. این صنعت با دارا بودن هزاران واحد صنعتی در کشور، اعم از معادن و کارخانجات سنگبری، بطور مستقیم و یا بکارگیری محصولات این صنعت در سازه های مختلف، بطور غیر مستقیم، میتواند نقش تعیین کننده ای در معاملات اقتصادی کشور ایفا نماید.

ایران دارای ذخایر بسیار غنی از سنگهای تزئینی قیمتی و نیمه قیمتی است، در حالی که سنگهای تزئینی میتوانند در شهرسازی، معماری و مبلمان شهری نقش بسزایی داشته باشد، اما فرهنگ استفاده از این محصول هنوز بطور فراگیر ایجاد نشده است. در این بین میزان ذخایر و تنوع سنگهای تزئینی بسیار قابل توجه است و با توجه به حدود ۴ میلیارد تن ذخایر شناخته شده (حدود یک چهارم ذخایر جهان)، ایران از نظر تنوع ذخایر حائز رتبه اول جهان و از جهت میزان تولید و استخراج رتبه هفتم جهان و همچنین به لحاظ کیفیت سنگهای تزئینی در میان ۱۲ کشور مطرح دنیا جای دارد.

تولید سنگ خام طی سالهای گذشته به گونه ای رقم خورده که ایران را در دومین جایگاه تولید کنندگان دنیا پس از ایتالیا قرار داده است ، اما به دلایل گوناگون جایگاه مناسبی در بازار جهان ندارد و سهم حدود ۱۲ درصدی از صادرات جهانی سنگ موید این مهم است. درایران بیش از یک هزار و ۳۰۰ معدن سنگهای ساختمانی، ۶ هزار کارخانه سنگبری و ۲ هزار صنایع وابسته مانند ابزارسازان، فروشندگان، ماشینسازان و … وجود دارد.

 

صادرات سنگ ساختمانی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات محصولات کشاورزی

 

 

مزایای صادرات سنگ

از مزایای صادرات سنگ می‌توان گفت که به طور کلی صادرات سنگ از کشور ایران در واقع یکی پرسودترین تجارت‌های غیر نفتی در کشور محسوب می‌شود که این اتفاق به دلیل کیفیت بسیار بالای سنگ‌های ایرانی و همچنین تنوع بالا در ساختار و طرح‌های آن است که محبوبیت این صنعت را در جهان متمایز کرده است.

پیشرفت ماشین آلات حفاری و تراشکاری نیز از که موجب استخراج بیشتر و سریع‌تر سنگ‌ها از معادن شده است نیز از دیگر دلایل تاثیر گذار بر رونق این تجارت بوده است.در واقع می‌توان گفت که کیفیت سنگ‌های ایرانی در جهان با سنگ‌های کشورهایی همچون ترکیه، چین، اوکراین، ایتالیا و…، رقابت می‌کند و کشورهایی مانند ازبکستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، عراق، استرالیا، هلند، چین و ترکیه از جمله کشورهای وارد کننده سنگ ایرانی هستند.

ترکیه و چین هم برخلاف این‌که خود تولید کننده هستند، همچنان از مشتریان و وارد کنندگان پر و پا قرص سنگ‌های زیبا و با کیفیت ایرانی هستند. شاید در نگاه اول این موضوع جالب و خوشایند به نظر برسد اما واقعیت آن است که برخی از بازرگانان تجارت سنگ در ایران، اقدام به فروش فله‌ای یا خام به کشورهای وارد کننده می‌کنند که این امر سبب حذف ارزش افزوده برای کشور خواهد شد و درواقع هیچ گونه سودی برای کشور نخواهد داشت.

طبیعی است که کشورهایی مانند ترکیه یا چین این سنگ‌های خام را با قیمتی بسیار ارزان‌تر خریده و پس از برش و فرآوری مجددا آن را به ایران و دیگر کشورها صادر نمایند.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عراق – اطلاعات اولیه

 

صادرات سنگ ایران به کشور های مختلف

کشورهای زیادی از سنگهای ایران استقبال می کنند و این صنعت بازار فعالی در کشورهای مختلف مثل کشور چین و امارات متحده عربی دارند. فقط در قاره اروپا ، سنگ های ایران به کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلستان، فرانسه، بلژیک، لهستان، کانادا و حتی کشورهای آمریکای جنوبی، استرالیا و ژاپن صادر می شود. تقریبا می شود گفت ما محصولات کمی داریم که بتوانیم اینچنین در کشورهای اروپایی برای صادرات آنها اقدام کنیم.

حتی می توان گفت ما محصولی با این وسعت صادرات به کشورهای مختلف دنیا نداریم. هر چند حجم این صادرات کم و رقم آن بسیار پایین می باشد. چرا که ما در حال حاضر به دلیل تحریم بودن امکان مراودات بانکی مستقیم با این کشورها را نداریم و اگر این مشکلات سیاسی حل شود قطعا ما جایگاه بسیار ایده آلی در بازار سنگ در جهان خواهیم داشت.

کیفیت ها و استاندارد های مورد نظر بازارهای اروپایی به راحتی در کارخانه های سنگ ایران قابل تولید می باشد و اصلا مشکلی از این لحاظ در کشور وجود ندارد. ولی متاسفانه تعداد تجاری که بتوانند در بازارهای بین المللی تلاش مفید و حرفه ای انجام دهند و بتوانند سنگ ایران را به کشورهای مختلف صادر کنند خیلی محدود می باشند.

 

صادرات سنگ ساختمانی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات مواد پتروشیمی

 

سنگ های صادراتی

صادرات سنگ ساختمانی، به دو روش برش خورده { اسلب و تایل } و بدون برش { کوپ } صورت میگیرد.

سنگ کوپ، به کشور های چین، ترکیه و ایتالیا صادر میشود و در کشور مقصد برش خورده میشود،اما به دلیل اینکه فاقد ارزش افزوده میباشد مشمول عوارض است.سنگ های برش خورده، اغلب به کشور های عراق، عمان، قطر، امارات و افغانستان صادر میشود.

سنگ مرمریت، تراورتن، چینی و مرمر از پرطرفدار ترین سنگ های صادراتی هستند.

سنگ های قیمتی مانند فیروزه و سنگ های صنعتی مثل سنگ آهن و سنگ نمک هم از جمله سنگ های صادراتی میباشند.

سنگ ها با توجه به وزن بالایی که دارند تنها به دو صورت زمینی و دریایی حمل میشوند.کشور ایران به دلیل دسترسی به آب های آزاد موقعیت خوبی برای صادرات سنگ دارد.سنگ های کوپ درون کانتینر های 20 فوتی قرار داده میشوند و سنگ اسلب با توجه به سایز بزرگی که دارد روی پالت گذاشته میشود.5یا 6 پالت درون یک کانتینر 20 فوتی حمل میگردد.

حمل سنگ های ساختمانی، بسیار حساس بوده و ملزم دقت بالایی میباشد.

 

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات کفش

 

عمده مسائل صنعت صادرات سنگ کشور

 

تامین مواد اولیه

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اگر ایران دارای منبع و ذخایر بسیاری از انواع سنگ است،چرا در حوزه صادرات سنگ موفق تر عمل نمیکنیم؟

باید گفت از نظر وجود ذخایر سنگ در کشور با مشکل جدی روبرو نمی باشیم،ولی به دلیل عدم وجود مدیریت علمی و برنامه ریزی صحیح جهت استفاده از تمام ظرفیت ماشین آلات،عدم انتخاب ماشین آلات مناسب (استفاده از بولدوزر به جای جرثقیل، بیل مکانیکی و…)، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، تناژ تولید سالیانه کاهش یافته که تامین سنگ خام مورد استفاده در واحدهای فرآوری را گاها دچار مشکل نموده است و نهایتاً سبب افزایش قیمت تمام شده سنگ خام نسبت به رقبا می گردد.

سنگ خام به صورت موردی و از معادن مختلف توسط واحدهای فرآوری خریده می شود، که گاهی این معادن از استان های همجوار نمی باشد، بدلیل ایجاد هزینه بالای حمل و نقل بر قیمت تمام شده محصول اثر می گذارد و همچنین باعث می شود که رابطه منطقی و سیستماتیک بین معادن و واحدهای فرآوری ایجاد نشود و از خواست ها و انتظارت یکدیگر و در سطحی بالاتر بازار مصرف مطلع نشوند.

بخش کوچکی از مواد مصرفی در معادن و واحدهای فرآوری از داخل  و بخش عمده ای از کشورهای ایتالیا، چین و ترکیه تامین می شود.

 

صادرات سنگ ساختمانی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات پوشاک

 

تجهیزات و فناوری

در معادن ترکیبی از ماشین آلات داخلی و خارجی مورد استفاده واقع می شود ، که سهم سرمایه برای ماشین آلات خارجی در سرمایه گذاری ثابت معادن از ماشین آلات داخلی بیشتر است. تمامی ماشین آلات و تجهیزات را می توان در داخل ساخت، ولی نسبت به موارد مشابه خارجی از کیفیت پایین تر و قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

به دلیل هزینه بالای خرید ماشین آلات و تجهیزات و نبود نقدینگی، میانگین عمر ماشین آلات مورد استفاده در معادن بالا می باشد.

فرسودگی ماشین آلات می تواند سبب افزایش هدر رفت و ضایعات بالای ماده معدنی در استخراج، بالا رفتن قیمت تمام شده سنگ ، پایین بودن کیفیت سنگ و کاهش توان رقابتی شود. بنابراین عدم وجود سیستم نگهداری و تعمیرات و عدم ارائه خدمات پس از فروش ماشین آلات و تجهیزات، یکی از مسائل و مشکلات در زمینه صادرات سنگ محسوب میشود.

 

ضعف دانش فنی استخراج معادن زیرزمینی

دانش فنی و روش های استخراج در معادن و واحد های فرآوری سنگ، صرفا از طریق تجربیات بومی حاصل شده است. استفاده از روش های مدرن و آموزش نیروی کار می تواند بهره وری را افزایش دهد. عدم استفاده از برخی تکنولوژی های مناسب از جمله اره زنجیری، بیل مکانیکی و جرثقیل در معادن، اره و فیلتر پرس در واحدهای فرآوری سبب کاهش تولید و بهره وری می شود.

کمبود ماشین آلات و دانش فنی تولید سنگ های گرانیتی که سبب شده است حدود ۸۰ درصد از سنگ های وارداتی را گرانیت تشکیل دهد.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به چین

 

مدارک مورد نیاز جهت صادرات سنگ

 

کارت بازرگانی

اولین کار جهت صادرات کالا خصوصا صادرات سنگ داشتن کارت بازرگانی است .

 

استاندارد و مجوزها و بازرسی کالا

از اسناد مهم برای صادرات حسب مورد  مجوز استاندارد کالا یا مجوزهای مورد نیاز دیگر و گواهی بازرسی کالا متناسب با نوع کالا می باشد.

 

فاكتور و لیست عدلبندی

برای صادرات سنگ خصوصا صادرات سنگ از گمرک ، همچون سایر کالا نیاز به ارائه فاکتور بر اساس ارزش صادراتی اعلامی گمرک ایران و لیست عدلبندی که کلیه مشخصات کالا در آن ذکر شده باشد ، هست .

 

قبض باسکول و تاییدیه وزن VGM

در زمان ورود خودرو حامل کالای صادراتی به گمرک و بعد از تخلیه خودرو ، وسیله نقلیه وزن خواهد شد و قبض صادر می شود که وزن تخلیه شده در  آن ذکر شده است که به قبض باسکول معروف است . ضمنا صاحب کالا باید فرمی معروف به فرم VGM را که وزن کالا را تایید میکند تکمیل و ارائه نماید.

 

اظهارنامه صادراتی

بعد از ورود کالا به گمرک و اخذ مجوزها از سازمانهای مربوطه بر اساس اعلام ارزش کالای صادراتی اقدام به اظهار آن در سامانه جامع تجارت فرامرزی خواهند کرد.

 

گواهی مبدا

بعد از اظهار همراه با پرینت اظهار نامه ، فاکتور ، پکینگ و درخواست به اتاق بازرگانی مراجعه نموده و درخواست صدور گواهی مبدا را خواهیم داد.

 

بارنامه و مانیفست

با ارائه مدارک بالا به شرکت حمل اقدام به صدور بارنامه و مانیفست جهت صادرات کالای شما خصوصا صادرات سنگ از گمرک خواهد کرد.

مدارک ذکر شده بالا اصلی ترین مدارک مورد نیاز جهت صادرات سنگ می باشد.

 

صادرات سنگ ساختمانی

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بخوانید :  اسناد حمل بین المللی کالا
 

 

نمونه هایی از صادرات سنگ ساختمانی

 

صادرات سنگ ساختمانی به روسیه:

در کشور روسیه به دلیل شرایط آب و هوایی خواهان سنگ ساختمانی میباشند، چه برای نمای بیرونی و چه برای داخل ساختمان.

روسیه به دلیل اختلافاتی که با اوکراین و ترکیه دارد، رابطه تجاری خوبی با کشور ایران دارد.در این میان بازار خوبی برای صادرات سنگ فراهم شده است. ما به شما توصیه میکنیم برای موفقیت در صادرات، با زبان و روحیات مردمان این کشور آشنا باشید،تا بتوانید به خوبی با آن ها ارتباط بگیرید. وجود شاهراه ارتباطی دریای خزر بین ایران و روسیه فرصت مناسبی را برای تجار فراهم کرده است.

 

صادرات سنگ به ترکیه:

بازار سنگ های گرانیت، وایت ماربل، تراورتن، مرمر و مرمریت در کشور ترکیه داغ است.مصرف کنندگان سنگ های ساختمانی در ترکیه خواهان سنگ اسلب با ضخامت 2 سانتی متر هستند،اگر قصد صادرات سنگ‌ساختمانی به این کشور را دارید باید با سلیقه مصرف کنندگان آشنایی کامل داشته باشید.

سنگ های تراورتن آتشکوه، مرمرهای {سبز ، آبی ، پرتغالی }، سنگ چینی،مرمریت لاشتر، مرمریت مشکی نجف آباد،مرمریت دهبید و مرمریت پرشین سیلک پر طرفدارترین سنگ ها در ترکیه هستند.

قیمت سنگ‌ها با توجه به معدنی که استخراج سنگ از آن صورت می‌گیرد، ابعاد سنگ و ضخامت سنگ، متغیر است .سنگ‌ها به صورت تک کوپ، دو کوپ، سه کوپ و یا به صورت سنگ لاشه،آماده صادرات به سایر کشورها می‌شوند و ادامه فراوری در کشور مقصد روی آنها انجام می‌شود. این سنگ‌ها همچنین می‌توانند در کارخانه‌های ایران برش داده شده  و به صورت ورقه‌ای برای استفاده در صنعت ساختمان صادر شوند.

 

​​​​​​​صادرات سنگ به کشور عراق:

تجارت بین خریداران عراقی و فروشندگان ایرانی پیشرفت زیادی داشته است.عراق به دلیل هم مرز بودن با ایران  یکی از نزدیک ترین بازار های معاملاتی به ایران میباشد.سنگ های تراورتن، مرمریت و چینی، محبوبیت زیادی بین خریداران عراقی دارد.فاصله نزدیک با عراق باعث کم شدن هزینه حمل بار به این کشور شده است.

 

بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید :  صادرات به عمان

 

جمع بندی

کشور ایران، دارای منابع و معادن طبیعی فراوانی میباشد.دسترسی ایران به آب های آزاد و قرار گرفتن بر سر بزرگترین راه ارتباطی شرق به غرب، موقعیت بسیار خوبی را برای تاجران فراهم کرده است.

اگر چنانچه قصد صادرات سنگ ساختمانی را دارید،حتما درمورد کشور مقصد تحقیق کنید و نکته بسیار مهم این که تا حدودی به زبان کشور مورد نظر مسلط باشید.

 

 

گردآوری و تنظیم نهایی : دکتر محمد قاسمی اسفهرود – ایران گودز مارکت (  IRAN GOODS MARKET )
جامعترین وبسایت B2B در ایران – مارکت کالای ایرانی

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “صادرات سنگ ساختمانی

  1. سیدرضا گفت:

    صادرات سنگهای قیمتی تزئینی مثل فیروزه و ..به کشور لبنان سود خیلی خوبی داره.مخصوصا اگر بشه از افغانستان با قیمت مناسب وارد کرد و به کشورهایی مثل لبنان که روی صادرات جواهرات و تراش و تبدیل آن کار می کنند،صادرات کرد

    1. محمد قاسمی(IRANGOODSMARKET) گفت:

      کاملا درسته.ممنون از نکته سنجی و دقت شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *